Hoppa till innehållAftonbladetAftonbladet

Dagens namn: Angela, Angelika

GENMÄLE | Migrationsverket: vi har inte varit för strikta

Migrationsverket vill ge ett genmäle på Aftonbladets ledartext om hur britter i Sverige kommit i kläm efter Brexit. Vi skrev i veckan om engelsmannen Kenny Merkel Solomon som bott i Sverige i mer än tio år och fått avslag på sin ansökan om att bli svensk medborgare. Orsaken är att han lämnade in sin ansökan för sent.

Migrationsverkets svar:

I en ledartext publicerad den 27 november kritiserar Jonna Sima
Migrationsverket för att inte ha beviljat bland andra maken till en svensk
sångerska uppehållsstatus efter Storbritanniens utträde ur den Europeiska
unionen.
Migrationsverket har prövat ansökningar som kommit in för sent (alltså
efter den 31 december 2021). Av totalt 10 120 beviljade tillstånd var det 336
ansökningar som lämnats in för sent. Det betyder att tidsfaktorn inte är allt.
Det går att göra vissa undantag, men kraven i övrigt måste vara uppfyllda.
Våra bedömningar har inte varit för strikta, det bekräftas dels av en intern
uppföljning, dels av domar från Migrationsdomstolarna.
Medierapporteringen inför Brexit var massiv. Migrationsverkets information
var omfattande. Att det skulle bli förändringar för brittiska medborgare kan
inte ha undgått någon. Den enskilde måste – om han eller hon vill fortsätta
vara en del av det svenska samhället - ta ett eget ansvar och ta del av
tillgänglig information om vad som gäller. Det ansvaret kan omöjligen bara
åligga myndigheterna.
Jesper Tengroth
Presschef Migrationsverket

Ledarsidan svarar direkt:

Jo, det åligger myndigheten att inte vara så stelbent att enskilda britter kommer i kläm. Sorry. För det är vad som nu har hänt i de exempel som vi har redogjort för.

Att myndigheterna följer lagen utgår vi ifrån. Men det är alltså resultatet som räknas. För de enskilda personer som nu drabbas.

Myndigheten har legal möjlighet att visa större flexibilitet än man hittills har gjort. Man har också möjlighet att i efterhand bidra till att lösa problem som uppstått och att vara behjälplig när människor uppenbarligen hamnat i kläm.

Serviceminded, är ordet vi söker efter här.

Så ser en god myndighetskultur ut. 

Det borde även Migrationsverket klara.

LÄS VIDARE

Följ ämnen i artikeln