Macrons hemliga Uber-deal kan sätta punkt för karriären

”Våld garanterar succé” tyckte taximiljardären

Frankrikes president Emmanuel Macron krattade manegen för tech-bolaget.

Vem kan undgå en bra deal?

Inte Frankrikes president Macron, i alla fall.

När han tillträdde som finansminister 2014 i Hollandes socialistregering såg det ju så bra ut.

Han behövde sätta de unga invandrarkillarna från förorten i jobb, minska arbetslösheten och få de ekonomiska hjulen att rulla på.

Gärna med hjälp av den nya digitala tekniken från Silicon Valley. 2010-talets frälsare för att revolutionera världens arbetsmarknader.

Det krävdes bara lite avreglering av den inhemska taxibranschen så skulle saken vara biff.

Det, och lite direktkontakt mellan finansministern själv och ledningen för taxiföretaget Uber.

Hjälpte Uber personligen

Båda får nog anses vara ytterst tveksamma aktiviteter för en vänstervriden finansminister att ägna sig åt.

Men sen har ju inte Macron gjort sig känd som principernas man. Om något får man kalla den tidigare bankmannen som gjorde politisk karriär i Socialistpartiet och sedan startade sin egen politiska mittenrörelse, En marche, för en politisk opportunist.

Redan 2015 bröt våldsamma protester ut bland landets taxichaufförer som starkt ogillade hur uppstickaren Uber kringgick regelverk.

Nu kan hela historien sätta punkt för hans politiska karriär.

Olagliga metoder

Det internationella undersökande journalistnätverket ICIJ, som bland annat läckte Panama-dokumenten, har läckt dokument som visar hur det amerikanska tech-bolaget lyckades få ledare runt om i världen att kratta manegen för deras expansion.

I dokumenten framgår hur dåvarande vd:n för Uber, Travis Kalanick, tyckte lite våldsamheter och upplopp i Frankrike var värt det, för att "våld garanterar succé". Andra uppgifter visar att Ubers ledning var ytterst medvetna om att deras metoder inte bara gick att ifrågasätta, utan var direkt olagliga.

Samtidigt stod Macron på så god fot med företaget att han var på "förstanamns-basis" med Kalanick.

I ett land som är besatt av att ni:a den man talar med och att tilltala folk som herr, fru och fröken, var det nog många fransmän som hytte med baguetten i luften vid frukostbordet när nyheten blev känd i veckan.

Krav på avgång

Frankrikes nuvarande president inledde sin tid i regeringen med att hålla ett femtiotal hemliga möten med Uber och sedan bryta upp den hårt reglerade franska taximarknaden. På så vis kunde Uber konkurrera ut både taxichaufförerna och kringgå franska lagar och skatter.

Kommer fransmännen förlåta honom?

Vad tycker du om Macron och hans relation till Uber? Går det att försvara techbolagets metoder för att etablera sig på nya marknader och vad kommer ske härnäst? Kommer den Frankrikes president att kunna sitta kvar?

Chatta med ledarskribent Lovisa Arvidsson. Livechatten öppnar 9.00 men du kan ställa frågor redan nu.

Denna chatt är stängd.

  • Lovisa Arvidsson
    13 juli 2022

    Och med det inlägget får vi sätta punkt för dagens chatt. Stort tack för alla frågor och inlägg! Önskar er en fortsatt fin dag :)

  • 13 juli 2022

    Pengar styr, allt har ett pris. Tjänster och gentjänster och en grävskopa svågerpolitik så är saken biff. Undersåtarna blir sysselsatta, techbolagen slickar sig om munnen samtidigt som de dreglar. Korrupta ledarna ger sig själva en klapp på axeln och tycker de är oersättliga och samtidigt gör människor (åkerier/förare och kunder) en god gärning. Men förarna och åkerierna då? Hur mår dom? Finns det lönsamhet i gig-ekonomin? Jag har stor inblick i denna verksamhet och säger bara en sak: organiserat/systematiskt slaveri. Punkt.

    Andreas

    Ja, jag tycker det är hög tid att man slutar se gig-ekonomi som lösningen på framtidens arbetsmarknad. Om människor jobbar för slavlöner till odrägliga villkor, då är det inte ett positivt steg framåt utan behöver revideras.

    Lovisa Arvidsson
  • 13 juli 2022

    Jag hade väl hopp om Macron i början när han valdes efter Holland. Men nu efter hans flathet mot Ryssland. "Ryssland får inte förnedras" men några

    100000 ukrainare får gärna dö på Putins slaktbord

    och miljoner ukrainare har drivits på flykten.

    Kvinttesensen är fortfarande tog han mot pengar från Uber. Själv anser jag att Uber skall förbjudas inom EU bla pga att man inte betalar skatt.

    Jan Österberg

    Jag har inte fått uppfattningen att det varit pengar för egen vinning inblandat, utan snarare att Macron velat lösa frågan med arbetslöshet bland unga med hjälp av företag som Uber.

    Lovisa Arvidsson
  • 13 juli 2022

    Under historien har massor med jobb kommit och gått. Taxi jobben är ett utav de. Förr hade man hisskonduktörer men nu ser man inte sådana längre, eller hur? Om efterfrågan för smidigare och billigare transporttjänster erbjuds så ska det kunna erbjudas. Är man kvalificerad att köra en bil och innehar körkort så varför ska man inte kunna arbeta med detta om man skattar för det som med allt annat? Att hålla kvar vid en döende form av tjänst har aldrig hållt och det är bara att anpassa sig. Det är oundvikligt och för det bästa. Att säga hur ska taxi förarna klara sig? Jo, anpassa sig.

    Gabriel

    Visst sker det utveckling i alla branscher, men vi behöver väl inte frångå principen att den som arbetar ska ha ha rimlig lön, trygga arbetsvillkor och att företag betalar skatt och följer lagar för det? Det är ju egentligen det som är nyckeln här, att Uber har frångått det och ändå fått hjälp att etablera sig globalt.

    Lovisa Arvidsson
  • 13 juli 2022

    "Självklart måste alla som befinner sig i politiken kompromissa emellanåt. Men det är inte att likställa med korruption." Nej. Men kompromissandet skapar en mentalitet hos politikern som innebär att principer blir oviktiga, att göra det som gynnar en själv blir tillslut det enda som kvarstår.

    Fredrik

    Jag tror nog att det finns dom som har bättre karaktär än så. Vi får enas om att vara eniga i den frågan du och jag :)

    Lovisa Arvidsson

Följ ämnen i artikeln