Spelreklamen har blivit ett monster

Regeringen ska sätta stopp

Civilminister Ardalan Shekarabi höll presskonferens om åtgärder mot aggressiv spelreklam.

Nätspelande kan nog vara underhållande om man kan göra det någon enstaka gång och inte frestar på den egna ekonomin. Men spelbolagens ägare har inte blivit mångmiljonärer på måttfulla spelare.

Antalet svenskar med allvarliga spelproblem har ökat med 50 procent, enligt färska siffror från Folkhälsomyndigheten. Reklam riktad mot kvinnor tros vara en anledning till att spelandet även ökar bland kvinnor. Många nätkasinon ringer upp storspelare, frestar dem att satsa mer. Vi har fått nya lagar. Tusentals skyddar sig från sajterna genom spärrande funktioner som Spelpaus. Men närmare var tionde spelbolag lyder inte de nya reglerna, visar en granskning från Breakit.

Tragedier bakom siffrorna

Beroendet leder rätt ner i bråddjupet. Siffrorna om spelmissbruk rymmer personliga tragedier. Människor som sjunkit ner i skuldträsket, stulit av sina barn, kraschat relationer. Precis som vid missbruk av alkohol och droger så är det vanligare att personer med spelberoende begår självmord.

Det krävs en broms för den allt mer aggressiva spelreklamen.

“Situationen är ohållbar”, sa civilminister Ardalan Shekarabi på onsdagens presskonferens.

Spelbolagen har fått chansen att presentera förslag på självreglering som skulle leda till en märkbar förändring. “Vår bedömning är att det inte är tillräckligt. Det krävs åtgärder från statsmaktens sida”, säger Ardalan Shekarabi.

Kan bli totalt förbud

Regeringen tillsätter nu en utredning för att lösa problemet, som ska gälla både reklamens innehåll och omfattning. Utredare kommer att få fria händer att föreslå åtgärder. Reklamen kan komma att begränsas på samma sätt som för alkohol och tobak, men det kan även handla om att begränsa reklamen för de mest riskabla typerna av spel. Möjligheten till totalt förbud ligger på bordet.

“Staten är tillbaka på spelmarknaden”, konstaterade Shekarabi. “Det handlar om folkhälsan.”

Det är politik som följer folkviljan. En majoritet av svenskarna vill förbjuda spelreklam, visar en ny undersökning från Sifo.

Det har fått gå för långt, alldeles för länge.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.