Ledare

Svensk shopping hotar klimatmålen

Nytt index: Sverige i botten

Av: 

Zina Al-Dewany

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

LEDARE

I vanliga fall hamnar Sverige bra till när världens länder ska rankas efter miljömål. Vi har stolt skrutit med hur bra vi ligger till jämfört med resten av världen, men en ny undersökning tar ner oss på jorden. I Sustainable Development Index hamnar vi nämligen bland länderna i botten.

En anledning är att detta index även tar med hur stora konsumtionsbaserade koldioxidutsläpp vi står för per capita. Det betyder att dina hemklickade kläder från Indien och elektronik från Kina räknas in.

Så trots att produkterna produceras i andra länder, så är det landet som köper in dem som får stå för klimatnotan. Det är inte helt orimligt.

Men vad betyder det här för Sverige? Enligt andra index som FN:s Sustainable Development Goals (SDG) Index så är Sverige näst bäst i världen efter Finland. Experter menar dock att det är missvisande, eftersom de bara ser hur långt ett land kommit när det gäller att nå de globala målen.

Men här tas inte resurserna vi förbrukar med. "Det är generellt sett lättare för rika länder att komma högt på detta index. Det blir också knasigt, eftersom de rika länderna tär mest på jordens resurser", säger Thomas Sterner, professor i miljöekonomi, till DN. Han menar vi i Sverige konsumerar mycket, och importerar varor med stort koldioxidavtryck.

Det finns alltid problem med olika mått på hållbarhet. Men det betyder inte att vi nöjt ska fortsätta som vanligt. Snarare borde den senaste mätningen vara en väckarklocka. Vi har en förkärlek till att peka ut andra nationer som miljöbovar, men verkar ha mycket lite intresse att vara självkritiska.

Det är mänskligt att inte vilja se sina egna brister, men nu blir det i alla fall svårare att bortse från dem.

Publisert:

LÄS VIDARE

Nu har klimatångesten nått till villakvarteren

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Sverige

Shopping

Hållbarhet

Klimat & miljö