Hoppa till innehållAftonbladetAftonbladet

Dagens namn: Olaus, Ola

Inte ens staketet duger på Bromma flygplats

Medelålders män lyckas klättra in

Bromma flygplats är oftast helt öde. Vid årsskiftet försvann 90 procent av den reguljära trafiken.

Tidigt på morgonen lyckades två män i 50-årsåldern ta sig in på Bromma flygplats olovligen. Var det en svensexa som spårat ut? Eller två individer med galopperande medelålderskris?

Nej, det var en aktion från miljöaktivister.

Sedan årsskiftet är flygplatsen i princip tom. Då flyttade flygbolaget BRA till Arlanda och 90 procent av den reguljära trafiken försvann. Bromma nyttjas nu främst sporadiskt av rika med privatjets som bland annat transporterar sina mopsar.

Det har blivit en hundflygplats.

När de två männen tog sig in måste det således ha varit ett helt öde landskap. En gigantisk lekplats för två övervintrade barnasinnen.

Särskilt fantasifulla var de dock inte. De hittade ett plan och sprayade ner det med färg.

– Larmet kom in efter 06.00 att två män klättrat över staketet och de greps men det var ingen dramatik, säger Mats Eriksson, presstalesperson vid polisen.

Vi har sett många liknande klimataktioner i Sverige de senaste åren. Personligen tror jag de är kontraproduktiva. Att se två medelålders män spraya färg på saker som sedan måste saneras kommer inte göra någon engagerad i klimatomställning eller miljöarbete.

Men om nu aktionerna ändå genomförs är det väl bättre att det sker på en öde flygplats för hundar än någonstans där fara kan uppstå. Till exempel frekvent trafikerade flygplatser som fortfarande behövs. Eller vägar. När aktivister stoppar biltrafik kan det leda till fruktansvärda konsekvenser som att ambulanser inte kommer fram. Det är ett allvarligt brott.

Ironiskt nog visade aktionen hur dåligt Bromma flygplats fungerar. Jag tänker på staketen. Om de inte kan hålla ute två 50-plussare är de sannolikt inte bra.

Ni män som läser detta vet vad jag menar. Ingen blir vigare med åren. Även den som generellt håller formen blir ändå kylskåpsstel i benen.

Bara tanken på att klättra över ett ordentligt byggt staket känns i det närmsta övermänsklig. Den enda rimliga slutsatsen är att Brommas stängsel måste vara helt fallfärdiga.

I Stockholms stadskärna behövs ingen flygplats för privatjets och hundar, dessutom med förmodat dålig inhägnad. Det som däremot behövs är bostäder. Där Bromma flygplats ligger går det att bygga hela 16 000 stycken. Det S-ledda styret i Stockholms stad har redan sagt upp avtalet med Swedavia och börjat göra planer för stadsdelen. Men högerregeringen håller fortsatt emot.

Dags att göra det enda rimliga – lägg ned Bromma flygplats.

Hundarna får flyga från Arlanda. De juvenila 50-plussarna får hitta en annan plats att stöka runt på.

Kulturministerns haveri kan vara en klipsk plan
Kulturministerns haveri kan vara en klipsk plan
33:07

Följ ämnen i artikeln