Gör vi fel blir det massarbetslöshet

Sverige klarar inte krisen på egen hand

Den här veckan startar produktionen i de svenska bilfabrikerna igen. Det tog nästan exakt en månad. På plats i Södertälje kunde Peter Kadhammar i slutet av mars följa hur inköpare och bilarbetare på Scania i det längsta kämpade för att hålla produktionen igång.

Till sist fick de ge upp.

Produktionen stoppade inte för att kunderna försvunnit. I mitten av mars var fordonstillverkarnas orderböcker fortfarande fyllda. De löpande banden stannade därför att det inte gick att få fram delar. Ett resultat av det vi brukar kalla för globala värdekedjor och en produktionsordning byggd på principen "just in time".

Blir det stopp någonstans i världen sprider sig effekterna snabbt runt hela klotet.

När fabrikerna nu åter startar ser situationen annorlunda ut. Nu finns det anledning att oroligt fråga sig, kommer det att finnas kunder till de bilar och lastbilar som produceras i maj? Och till de som ska byggas i september?

Konsultbolaget McKinsey har gått igenom vilka effekter pandemin och de åtgärder som genomförts för att minska smittspridningen skulle kunna få på Europa. Resultatet är minst sagt skrämmande. Enligt rapporten som publicerades i går skulle 59 miljoner europeiska jobb kunna vara hotade.

59 miljoner. Siffran är fullständigt ofattbar.

Precis som i Sverige blir effekterna störst för branscher som hotell, restauranger, kultur och detaljhandel. Men om människor där blir arbetslösa kommer det att drabba hela ekonomin. Vem ska köpa Volvos bilar om en fjärdedel av alla jobb i Europa försvinner?

McKinsey jämför med finanskrisen för tolv år sedan. Då havererade banksystemet men effekterna spred sig snabbt till resten av ekonomin. Dessutom misslyckades politiken, inte minst i EU. Politiska ledare såg mer till opinionen på hemmaplan än till det gemensamma bästa.

Delar av Europa kämpar fortfarande med konsekvenserna.
Det får inte upprepas. Innan påsk lyckades EU:s finansministrar enas om ett stödpaket på gigantiska 5 000 miljarder kronor för att stötta ekonomin. Det var i sista minuten, och fler av de viktigaste punkterna är fortfarande osäkre.

Om Europa ska kunna undvika långvarig massarbetslöshet kommer det att krävas att EU-länderna hjälps åt. Det kommer att krävas ekonomiska stimulanser, men också att handeln kan fortsätta och att gränserna öppnas så snart det bara går.

Det finns inget utrymme för misstag.