Tafsande lärare måste få sparken

50-årig lärare ”längtar” efter 15-årig elev

Personerna på bilden har inget med artikeln att göra.

En lärare får en varning för att ha haft en olämplig relation med en 15-årig elev, rapporterar P4 Stockholm under onsdagen. Läraren, som är i 50-årsåldern, har skrivit till eleven och uttryckt sin längtan. Han har också bjudit in till möten både under och efter skoltid och rört vid eleven “på olämpliga sätt”, enligt P4. Mannen får ändå jobba kvar på skolan i södra Stockholm. Ärendet har anmälts till Skolinspektionen, men kan inte utredas vidare. Anledningen: läraren saknar lärarlegitimation.

Det här har självklart fått föräldrar till elever på skolan att reagera starkt.

– En varning räcker inte, säger en förälder.

– Vi vill att han sparkas.

För det stannar inte där. Läraren erkänner även att han vid två tidigare tillfällen haft känslor för andra elever på skolan. Gissningsvis är det många läsare som här tycker att scenariot känns aningen bekant. Jag gör det. Vi är för många som haft en lärare som hälsat på i omklädningsrummet efter gympan. Vi är för många som haft en lärare som stått för nära och kommit med smetiga kommentarer. Som om inte skolmiljön redan var full av falluckor till osäkerhet och obehag.

Skolans otäcka facit – trakasserier

Skåphallen i min högstadieskola var full av tafsande händer, en erfarenhet jag delar med så många andra. I Metoo-uppropen #tystiklassen och #räckupphanden berättade drygt 9 000 skolelever om upplevelser av sexuella trakasserier och övergrepp. Det är skolans otäcka facit. Var femte elev drabbas av sexuella övergrepp och flickor är mest utsatta, visar en undersökning med 6 000 gymnasieelever.

Läraren måste i det läget vara en trygg klippa, någon du kan prata med. Inte någon som utnyttjar en makt- och förtroendeställning. De elever som har störst behov av tröst och trygghet kommer också vara mest sårbara. Det är exempelvis skrämmande vanligt att gymnasielärare har sex med sina elever, visar SvD:s undersökning.

Dags att se över lagstiftningen

Vi kan komma åt problemet på flera sätt. Storsatsningar krävs på behöriga lärare och lärarassistenter. Man bör på kommunal såväl som skolnivå oftare genomföra undersökningar som kollar av elevernas trygghet i hela skolmiljön. När det kommer till ”relationer” mellan lärare och elev – med det uppenbara inflytande som läraren har, inte minst makten att avgöra en framtid – kan beroendeställning aldrig uteslutas. Om lagstiftningen inte kommer åt problemet så måste vi ändra den. Det handlar i grunden om elevernas trygghet. Det är självklart att lärare som går över gränsen ska straffas – och få sparken.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.