Betala personalen för att slippa jätteköerna

Finns en enkel lösning på Arlandas flygkaos

De långa köerna på Arlanda har vållat stora problem för resenärerna.

Kom i god tid, men inte för tidigt. Det finns en ljusning i sikte, men allt kan också bli värre. Kaoset har lagt sig, men det är fortfarande fullt kaos.

Det är inte helt lätt att förstå av vad som sker på Arlanda just nu.

Det statliga flygplatsbolaget Swedavia och resenärerna tycks onekligen leva i vitt skilda världar.

Men en fullproppad terminal tidigt på morgonen och besvikna resenärer som missat sina flyg går inte att trolla bort.

Med larm om kilometerlånga köer är det ytterst märkligt att Swedavia ännu inte lyckats få ordning på situationen. Helst ett bra tag innan semesterfirarna började packa sina väckor och smörja in sig med brun utan sol-kräm för att se fräscha ut på Rhodos-resan.

Ökat resande var väntat

För detta visste vi: resandet skulle öka explosionsartat när samhället öppnade upp efter pandemin. Flygskam eller inte så är människor svältfödda på att dra ut i världen och njuta av ledigheten.

Få flygplatser i världen har drabbats lika hårt som Arlanda. Trots att pandemin inte har varit nådig mot flygbranschen i något land.

Så vad har Arlanda gjort annorlunda?

Sverige har haft ett generöst permitteringsstöd. Swedavia tog emot stöd för 1 900 medarbetare och sedan ett kapitaltillskott från ägaren i början av pandemin.

Ändå sade man upp en stor del av personalen.

I dag råder en panikrusch för att rekrytera nya medarbetare och få dessa genom den strikta säkerhetskontroll som utförs av SÄPO för att kunna jobba på en flygplats.

Men en pikant detalj sticker ut i larmen från Arlanda: arbetsvillkoren och lönerna.

Skyddsombuden har larmat

Företaget Menzies Aviation är ett av de företag vars personal får Arlanda att gå runt, i incheckningen, i loungen och för att packa och lossa bagage.

Skyddsombuden slog larm redan förra sommaren om att personalen gick på knäna. Med långa arbetspass och ett tryck som gjorde det svårt att få några pauser överhuvudtaget.

De nya, individuella tarifflönerna med en ingångslön på 23 000 kronor var i praktiken en lönesänkning, säger huvudskyddsombudet till Sekotidningen.

Kanske är det i den änden som de ansvariga för kaoset på Arlanda ska börja. Vilka löner och arbetsvillkor har personalen som sliter på flygplatsen?

Det var ett val att göra sig av med stora delar av personalen under pandemin. Nu har man ett val att göra om och göra rätt med den nya personalen man söker.

Och det snabbt.

Köerna växer från gryningen.

Har du drabbats av de långa köerna på Arlanda? Vem bär ansvar och vad ska man göra åt problemet? Chatta med ledarskribent Lovisa Arvidsson.

Livechatten öppnar 9.00 men du kan ställa frågor redan nu.

Denna chatt är stängd.

  • Lovisa Arvidsson
    15 juni 2022

    Det fick bli morgonens sista inlägg. Tack för en intensiv chat med många frågor som fortsatt rulla in! Önskar er alla en fin dag och ska ni ut och resa från Arlanda - lycka till i kökaoset!

  • 15 juni 2022

    God morgon folket

    Ä de någon som är på Arlanda just nu och kan berätta om det långa köer elle bara beskriva hur det ser ut på terminal 5

    Tubic Zoran

    Kvällstidningarna har haft liverapportering därifrån senaste dagarna, kolla runt om du hittar något för stunden! Men ska du ut och resa föreslår jag bättre informationskälla än ledarchatten :)

    Lovisa Arvidsson
  • 15 juni 2022

    Vi åkte till Grekland i söndags morse kl 05. Jag upplevde att en stor bromskloss var incheckningen/bagagelämningen! Det var 6plan som skulle samsas där vi skulle lämna bagagetDet öppnade först 2.45min före avgång. Om dom hade haft diskarna öppna hela tiden hade det det inte blivit lika sjuka köer!! Jag kontaktade även SAS och frågade om vi kunde lämna väskorna dagen innan och checka in då men fick nej på det..

    Vi var på plats 01 så hann med vårt plan och det var hyfsat lungt då, men vid 04 var det kaos!!

    mangsa mangsa

    Skönt att ni hann med flyget ändå, trots bromsklossarna och sent öppnad incheckning. Trevlig semester!

    Lovisa Arvidsson
  • 15 juni 2022

    Det bästa vore om alla bara kom 2-3 timmar innan sitt flyget ska gå,då skulle man komma bort från att det är så fullt i avgångshallen att man knappt kommer in . Vore ju också smart att öppna incheckning och säkerhetskontrollen några timmar tidigare så folk kommer vidare . Nu är det kaos för att alla kommer 8-10 timmar innan och det blir helt fullt och långa köer , ingen kommer ju vidare ifrån avgångshallen förrän kl 04.00 när säkerhetskontrollen öppnar . Har varit där och upplevt kaoset och om 2 v ska vi åka på charter , har ont i magen och panikkänslor redan nu .

    Sol

    Det hade så klart varit det bästa om människor kom i lagom tid till sina flyg. Men problemet har ju varit köerna, varpå resenärer har uppmanats att vara i extra god tid. Vilket i praktiken bara förlänger köerna om alla kommer tidigare...

    Lovisa Arvidsson
  • 15 juni 2022

    Godmorgon. Enligt min åsikt är grunden en idag alltför vanligt problem i Sverige bristande framför hållning. Många myndigheter, organisationer och företag saknar förmåga att se framemot.

    Lev i nuet men planerna alltid för framtiden.

    Något många behöver lära sig idag.

    Hej.

    M

    Hej M,

    Ja, ibland kan man ju fråga sig hur det står till med framförhållningen. Det var ju inte förvånande att resandet skulle börja öka igen efter pandemin.

    Lovisa Arvidsson

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Följ ämnen i artikeln