Vårt lilleputtland kan bli en grön föregångare

Jobb gör skillnad i klimatfrågan

Satsning på kollektivtrafik och på järnvägen. Bild från Eskilstuna 2017.

Det var med påtaglig stolthet de bägge Miljöpartiet-språkrören intog podiet för att presentera en miljö- och klimatsatsning på nära tio miljarder. Per Bolund (MP) kallade tillskottet ”en grön rivstart” och en ”game changer”.
Klimatkrisen har legat högt på agendan den senaste tiden. Det blir ofta så när oroväckande katastrofscenarion utspelar sig runt om i världen, i enlighet med hur forskarna beskrivit klimatkrisens framfart. Som nu, när delstater på den amerikanska västkusten förbereder sig på att dödstalet kan stiga till en så kallad ”massdödlighets-incident”. Men klimatfrågan kan inte bara vara angelägen när enorma bränder, ovanligt många kraftfulla orkaner och förfärande isavsmältning når in i nyhetsflödet.

Och även för skeptiker som tycker att klimatfrågan är "grönt flum", var dagens pressträff en anledning att spetsa öronen. Struntar man i klimatpolitik, så bryr man sig ändå rimligen om jobbtillfällen. Även när Isabella Lövin (MP) talar om att "nu ska vi rädda klimatet".

”Läcker energi”

Sverige ståtar redan med innovationen koldioxidfri stålproduktion och det har varit dragkamp mellan Gällivare och Luleå om var demonstrationsanläggningen för Hybrit ska hamna. Nu ska statligt investeringsstöd tillföras satsningar på returplastraffinaderier, återvinningsanläggningar, batteriproduktion, med mera. Transportsektorn får sig en grön knuff, med 400 miljoner kronor i miljökompensation för godstransport på järnväg. Solcellsinvesteringar ska fortsatt främjas ekonomiskt.
Bostäderna var också en central punkt. En rad äldre hyresrätter i Sverige ”läcker energi” bland annat genom dålig isolering, påminde Bolund (en bister sanning är att det även gäller nyproducerade flerbostadshus). Främst flerbostadshus som är äldre än 40 år ska energieffektiviseras och nu tillförs 900 miljoner kronor till satsningen.

Ett klimatanpassat Sverige behöver en kollektivtrafik och inte minst en järnväg i världsklass. Där är vi inte i dag. En halv miljard satsas på järnvägen. Att resa med tåg ska också göras attraktivt på fler sätt. 25 miljoner kronor avsätts till mobil uppkoppling på fjärrtåg.

Måste vara en lättnad

Annat matnyttigt nämndes också. Fortsatta våtmarkssatsningar, som åter ska göra våtmarkerna till viktiga kolsänkor. Högre bonus till bilar med låga koldioxidutsläpp, efter en uppenbar justering. Internationellt samarbete.

Sedan var det väl förtretligt att reportrarna frågade om expansionen av raffinaderiet i Lysekil och liknande, som inte alls är lika kul för Miljöpartiet att prata om.

Behovet av utbyggt elnät, när elpriserna är så olika i norra och södra Sverige, hade också gärna fått ta mer fokus när man ändå pratar om energitillgången.
Men det är åtminstone trevligt att det händer något. Att det investeras grönt och puttrar på. Det måste också vara en lättnad för Miljöpartiet i det här regeringssamarbetet, där de så ofta sett sig bli omkörda och tillplattade i för dem centrala frågor.

Sverige är ett innovativt land fullt av dådkraft, och trots vår lilleputtstorlek har vi tidigare inspirerat länder betydligt större än vårt. Visst kan den här lilleputten leda vägen även i en grön omställning. Ser andra länder att det resulterar i jobb och att en energiomställning ger positiva, ekonomiska effekter, så kommer de också att haka på.
Hur ointresserad man än är av ”grönt flum”.