Sverige behöver renoveras

Järnvägsbyggen är krispolitik som får hela landet att funka

Tågkaos på Stockholms central på den tiden vi inte praktiserade social avhållsamhet.

Coronakrisen ger många av oss tid för läsning. En bok som varmt kan rekommenderas till alla pendlare som någon gång stått på en perrong och svurit över förseningar är ”Det stora tågrånet” av Mikael Nyberg.

Boken gavs ut 2011, mycket har hänt sedan dess, men inte tillräckligt. Som en skildring av hur vi hamnade i en situation där tåget blev ett skämt istället för transportmedel funkar den fortfarande alldeles lysande, trots att den nu har några år på nacken.

Så här mitt i krisen när färre pendlar går tankarna till just järnvägen. Sverige har renoveringsbehov, ett av dem är järnvägsnätet där trängseln är fortsatt stor, Stockholm utgör en flaskhals och underhållet varit eftersatt. Något som påverkar både gods- och persontrafiken i Sverige negativt.

Även ifråga om underhållet av järnvägen har just-in-time-systemet som gjorde att vi inte hade skyddsutrustning i vården fått råda. Situationen rörande underhållet blev till sist ohållbar, vilket också tvingade fram förändringar under föregående mandatperiod.

Att regeringen och övriga januaripartier skjuter till en miljarder för underhåll av järnvägar och vägar är därför vettig politik. Men en miljard är inte någon stor summa i sammanhanget. Snarare symbolisk.

Berättelsen om den svenska järnvägen är en av många berättelser om hur privatiseringar slagit sönder tidigare fungerande verksamheter och gjort det svårare att skapa ett sammanhållet system som gynnar Sveriges intressen. I den utredning som kom i år om järnvägsunderhållet konstaterar regeringens utredare följande:

”Konkurrensutsättningen av järnvägsunderhållet har inte lett till den effektivisering och innovation i underhållsverksamheten som var förhoppningen.”

När färre nu jobbpendlar och fler jobba hemma är ett av sätten att hålla igång Sverige och mildra effekterna av krisen att påbörja arbetet med att renovera Sverige.

För att människor ska kunna bo på en plats och arbeta på en annan krävs fungerande kommunikationer och robust infrastruktur, både när det gäller järnvägar och bredband.

Att bygga, restaurera och underhålla är några av de kanske viktigaste regionalpolitiska insatserna som kan göras just nu. Det är också viktig jobbskapande politik i ett läge där alla jobb som kan räddas och uppbringas faktiskt behövs.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.