A-traktorn handlar om liv och död

Allt vi fick var krav på vinterdäck

Ännu en tragisk olycka med en A-traktor inblandad. I tisdagskväll krockade en personbil och en A-traktor, en person skadades allvarligt. Oavsett vad man tycker om A-traktorn behöver vi vara överens om att det inte är säkert som det är just nu.

Ursprungligen är A-traktorn, eller EPA-traktor som de ofta kallas, tänkt att användas för att dra arbetsredskap på åkern och som ett billigt alternativ till de dyra traktorerna. Men fordonet har utvecklats och blivit en kultur, en identitet.

Populärt

Framför allt är det unga på landbygden som kör EPA. Frihetsiviriga åker de till och från skolan och bygger en gemenskap på fritiden. EPA-dunken har blivit populär, Fröken Snusk toppar spellistorna och Hooja frontar Pantamera reklamen.

På kort tid har antalet A-traktorer fördubblats. I slutet av 2019 fanns omkring 25 000 stycken. Under 2022 har antalet passerat 50 000.

Reglerna har hamnat efter.

När fordonen blivit fler har antalet olyckor ökat. År 2021 var de 368 stycken, nästan en tredubbling jämfört med snittet under åren 2016–2019.

De flesta traktorer saknar bälte. Det är inte heller ovanligt att A-traktorer manipuleras så att de går snabbare än de får. Många gånger färdas fler personer i fordonen än vad de är avsedda för.

Hårdare krav

2021 gav den förra regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över reglerna för att öka trafiksäkerheten. Förslagen innefattade bland annat bälteskrav, fortsatt hastighetsbegränsning till 30 km/h och krav på vinterdäck.

Ett annat förslag var att införa prövotid på två år där nya körkortsinnehavare kan bli av med körkortet om de bryter mot reglerna. Körkortsinnehavaren får inte tillbaka körkortet utan måste på nytt genomgå en utbildning och nytt prov.

EU-kommissionen vill också öka A-traktorernas trafiksäkerheten. I deras förslag till nytt körkortsdirektiv vill de att fordon, som EPA, ska ha ett kort och förarprov.

Regeringen fick utredning i höstas, men hittills har den bara dammat i infrastrukturministerns skrivbord. Allt han föreslagit är att traktorerna ska ha vinterdäck när det är halt. Vad som händer på sommaren när de flesta A-traktorerna rullar runt på våra vägar är ännu osäkert.

Debatten handlar inte om A-traktorns varande eller inte. Det borde handla om liv och död. Om säkerhet för alla som färdas på våra vägar.

”I chatten diskuterar Noor A-traktorer med läsarna.”

  • Noor Karim
    24 maj 2023

    Tack för idag, nu stänger chatten.

  • 24 maj 2023

    Jag upplever oerhört mycket mer trafikfarligt beteende hos förare av ”vanliga” bilar än de i a-traktor. Störst kör först. Förövrigt är jag för bälteskrav o maxhastighet på 50km/h.

    Annbritt

    Ja jag tror det farliga beteendet finns i alla typer av fordon. Men bil-, lastbil-, motorcykelförare osv har gebomgått en omfattande förarutbildning och genomgått prov. Något som borde krävas av förare av A-traktorer också.

    Noor Karim
  • 24 maj 2023

    Hejsan,

    Är 18 och har många kompisar som har haft a-traktor. Visserligen finns det ännu inget krav på bälte samt liknande, men utifrån mina erfarenheter så åker majoriteten med bälte ändå.

    Tänker det är viktigt att tillägga att man bör höja hastigheten för A-traktorer. Trots allt är det ett fordon med karossen av en bil samt dess bromsar. I jämförelse så åker mopedbilar i 45kmh och är väldigt mycket farligare, karossen är i plast, mopedbromsar osv.

    Väldigt många som klagar på att A-traktorer är dem som körom på dem dummaste ställen som går, vilket oftast leder till en farlig situation.

    krattan

    Jag tror att det är som du säger att det finns de som har bälte när de kör. Så att de kan vara säkrare på vägar. Jag håller verkligen med om att mopedbilar många gånger är ett sämre alternativ än A-traktorn. Det vore kannske inte dåligt att harmonisera reglerna för dessa fordon.

    Noor Karim
  • 24 maj 2023

    Jag tycker de skulle bort. Tyvärr har de inget trafikvett och att ha så lång bilkö efter sig som möjligt är en sport

    Om de skall vara kvar tycker jag de skall gå tillbaka till dubbla växellådor

    Iof går det att kringgå det också men

    Dagens styrbox är för lätt att mixtra med så den går snabbare,

    Kanske bättre att gå på amerika modellen körkort på prov vid 16år

    AHJ

    Jag håller inte med om att vi ska bort friheten för unga att transportera sig själva istället för att förlita sig på föräldrar som ska köra de till skola och träning. Det behövs bättre och mer effektiva regler som efterföljs.

    Ja tyvärr går det att för lätt att manipulera och köra fortare än den tillåtna hastigheten. Riskerar man att bli av med körkortet kanske manipulationerna minskar.

    Noor Karim
  • 24 maj 2023

    viktigt att man bara får åka det antal som bilsätena tillåter.oftast 2st

    hakan_bergman

    Håller verkligen med!

    Noor Karim

Följ ämnen i artikeln