Jeff Bezos hycklar om klimatsatsning

Greenwashing gör inte Amazon grönare

Publicerad 2021-12-07

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I hela världen har det pågått protester mot Amazon. Anställda har protesterat mot både slavliknande villkor och den enorma klimatpåverkan som företaget står bakom. Nu ska grundaren Jeff Bezos, världens näst rikaste person, försöka tvätta rent varumärket.

Nu rapporteras det att han ska donera 4 miljarder kronor till klimatorganisationer. Det är en del av hans gröna initiativ där 10 miljarder dollar ska delas ut under tio år. Allt för att motverka klimatförändringar. Hans totala förmögenhet uppgår till 200 miljarder dollar, pengar han knappast tjänat genom att vara klimatsmart.
Amazons anställda står bakom upprop där de kräver förändringar. Dels handlar det om dåliga arbetsförhållanden, skattefusk och misslyckandet med att skydda de anställda under covid-19. Men det handlar även om Amazons stora klimatavtryck.

Hjälper klimatförnekare

Organisationen Amazon Employees for Climate Justice går igenom exakt hur företaget de arbetar för bidrar till klimatförändringarna. Ett exempel är det långtgående användandet av fossila bränslen som genomsyrar verksamheterna.

De beskriver hur Amazon skräddarsyr lösningar för att hjälpa olje- och gasföretag att skynda på uttömningen av just olje- och gasreserver. Organisationen kritiserar även att Amazon finansierar en stor klimatförnekande tankesmedja. Förutom det har Amazon även donerat pengar till 68 kongressmedlemmar i USA som alla röstar ned ny klimatlagstiftning, varje gång frågorna kommer upp.

Med ett sådant enormt avtryck genom att backa upp klimatförnekande politiker, oljebolag och användandet av fossila bränslen blir Bezos nya gröna initiativ inte bara futtigt i sammanhanget. Det är ett direkt hyckleri. Men det är inte särskilt ovanligt.

Hycklar om klimatet

Det finns många företag som å ena sidan har en enorm klimatpåverkan, medan de duttar med nya initiativ som ska vara miljövänliga. Det är inget annat än ”greenwashing” eller gröntvättning.

Det betyder att ett företag eller en organisation försöker framställa sig som miljövänliga i sin marknadsföring. Samtidigt som det positiva de gör för klimatet egentligen är helt verkningslöst, eller obetydligt i jämförelse med den stora klimatpåverkan som deras verksamhet innebär.
Om Greenwashing vore en tävling, så skulle Jeff Bezos och Amazon ligga i ledning nu.