Äntligen kan det bli lite ordning på järnvägen

Eneroth tar ett steg i rätt riktning

De senaste veckornas kaos i tågtrafiken beror inte på bristerna i det svenska järnvägsnätet. Inte i första hand i alla fall. Istället är det sjabbel med personalens scheman som tvingat SJ att ställa in nästan var tredje avgång.

Förseningar och inställda avgångar tillhör dock vardagens på den svenska järnvägen. Många gånger handlar det om att själva järnvägen - experterna pratar om anläggningen - är sliten och illa underhållen.

Under alldeles för lång tid har det satsats alldeles för lite pengar. Regeringen Reinfeldt la också ut underhållet på entreprenad så att ingen riktigt har överblick över hur järnvägen sköts.

Trångt på spåren

Dessutom är det trångt. Tågresandet har fördubblats de senaste 20 åren och ingenting tyder att den utvecklingen ska ta slut. När pandemin så småningom klingar av kommer ännu fler att välja tåget.

Förutsatt att man kan lita på tidtabellen.

Det är bra att järnvägen är prioriterad i den plan riksdagen snart ska anta. Det blir mer pengar till både underhåll och nya investeringar. Men det räcker inte. Det måste också bli någon ordning på hur "hela folkets järnväg" sköts om.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth deklarerar nu att han vill öka den statliga kontrollen över järnvägsunderhållet. Man kan säga att det är hög tid. Redan 2012 prickade riksdagens konstitutionsutskott den dåvarande infrastrukturministern, moderaten Catarina Elmsäter-Svärd.

Orsaken? Ett företag som hade fått över 100 miljoner för att sköta järnvägen i Västsverige, utan att göra jobbet. Det brittiska bolaget ville till och med ha extra betalt för att det snöade i Sverige.

Löfte i valet

I valrörelsen 2014 lovade Socialdemokraterna att ta tillbaka järnvägsunderhållet i statlig regi. Efter valet tillsatte den nya infrastrukturministern Anna Johansson en utredning. Den kom dock fram till att Trafikverket inte skulle klara jobbet. För mycket kompetens hade gått förlorad under privatiseringen.

Med det har tydligen de socialdemokratiska ministrarna låtit sig nöja, trots att kostnader skenat och underhållet inte fungerar. När Riksrevisionen förra året granskade järnvägsunderhållet visade det sig att underhållet i genomsnitt blivit 74 procent dyrare än anbuden.

Eneroths uppdrag till Trafikverket är blygsamt. Han vill att myndigheten beskriver vad man behöver göra för att klara "visst järnvägsunderhåll i egen regi". Vore vi den moderata kommunikationsavdelningen skulle vi vråla "för lite och för sent".

Tillsammans med landets tågresenärer väljer vi istället att hoppas att det blir verkstad den här gången och konstatera att Eneroth tar ett litet steg i rätt riktning.