Nu kan chaufförerna äntligen andas ut

Nya regler gör vägarna säkrare för alla

EU har klubbat igenom nya regler för lastbilschaufförer.

Goda nyheter är man inte direkt bortskämd med i dessa tider, men under onsdagen damp det ner: EUs gigantiska byråkratimaskineri har malt färdigt och äntligen spottat ur sig det som i media kallas för vägpaketet.

Det handlar om nya regler för lastbilschaufförer, och förhandlingarna har pågått så länge att vägarna nästan hunnit vittra sönder. Men resultatet är i praktiken en seger för Sverige.

Nu ska bland annat svenska löner och avtal gälla för trafik som körs i Sverige, oavsett europeiskt ursprungsland.

 
Pressat bort seriösa företag

För Sverige, svenska lastbilschaufförer och svenska åkeriföretag har reglerna kring EUs inre marknad länge varit ett problem. Genom att slita ut utländska chaufförer med låga löner har villkor pressats och seriösa aktörer slagits ut. Dödströtta chaufförer har dessutom skapat osäkrare vägar för alla. "Skitföretagande", som EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) kallar det för.

Beslutet blir ändå ett hårt slag för de östeuropeiska länder som kämpat mot vägpaketet och bidragit till de evighetslånga förhandlingarna.

Det är orimligt att EUs inre marknad ska bidra till lönedumpning, men det gör det desto viktigare för EUs rikaste länder att kompensera de fattigare medlemsländerna.

I sak är vägpaketet bra för alla chaufförer – dygnslånga körningar och minutkorta matpauser vid vägkanterna ska bli ett minne blott – men de nya reglerna kommer också innebära att de åkeriberoende delarna av de östeuropeiska ekonomierna krymper. I öst ser vi redan hur demokratierna vacklar i den ekonomiska otrygghetens spår. Bryssel måste ta den frågan på allvar och se helheten. Det gäller inte minst också för Sverige och våra politikers vacklande inställning till EU:s coronakrispaket.

 
Fuskåkande får inte förekomma

Lättnadens suck kan nu ändå höras från både åkeriföretagen och fackföreningarna. Man bör dock lyssna på Transportarbetarförbundet som höjer ett varningens finger: Det räcker inte med bra regler – man måste se till att de efterlevs också.

Det blir Sveriges ansvar att skapa kontrollsystem för att skydda företag och chaufförer från fuskåkande på vägarna. Här har regeringen lovat 100 miljoner till för polisens arbete, och man får hoppas att det räcker. Särskilt mycket trafikpolis har det här landet inte haft på evigheter och tullen larmar ständigt om personalbrist.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth bör bevaka utvecklingen noga. En av Sveriges tuffaste förhandlingssegrar i EU får inte förvandlas till en papperstiger.

 

Chatta med Lotta Ilona Häyrynen om dagens huvudledare. Chatten öppnar 09.00 men du kan ställa dina frågor redan nu.

Chatta med Ledarredaktionen

Denna chatt är stängd.

  • Lotta Ilona Häyrynen
    10 juli 2020

    I dag blev tiden kort, och det har blivit dags för mig att avsluta chatten. Tack för alla frågor och inlägg. Hoppas ni alla får en fin dag där ute!

  • 10 juli 2020

    Varit i branschen sedan 1987både utrikes samt inrikes. På alla dom åren har jag nog bara blivit stoppad 4-5 ggr i Sverige!! Men när man körde Europa i 12 år så kunde man bli stoppad 2 ggr i månaden! Titta på Tyskland.....där har dom ständiga kontroller av tunga fordon! Ta efter gör om gör rätt!

    Patrik
  • 10 juli 2020

    Hej. När är det tänkt att detta ska börja gälla?

    Marcus

    Vägpaketet ska införas i några steg, men 18 månader är tidsramen om jag inte minns helt fel. 

    Lotta Ilona Häyrynen
  • 10 juli 2020

    Idag har ju bara 60-70 poliser som har jobbet att kolla alla tunga fordon i landet. För 10 år sedan var det 1600. Stort jobb att utbilds många flera och bygga nya kontrollplatser och ha öppet 24/7

    Patrik
  • 10 juli 2020

    Peter Lundgren SD, har oavbrutet kämpat för att få igenom detta, när ingen annan var intresserad. Varför nämns inte han i denna viktiga fråga, eller är du bara inte påläst?

    Marie Johansen

    Hej Marie. Det är inte sant att Peter Lundgren ensamt kämpat om trafikfrågan. Frågan bars allra längst och tyngst av idag avlidne Jens Nilsson (S) , om du anklagar mig för att inte vara påläst och påstår att Lundgren varit ensam är det faktiskt rent av skamligt att ge sken av att Nilsson aldrig skulle ha varit i livet. 

    Självklart är det så att de svenska parlamentarikerna generellt varit engagerade i frågan, eftersom den varit särskilt viktig för just svensk arbetsmarknad. Johan Danielsson citeras i texten eftersom det även varit han som citerats i de flesta svenska nyhetsartiklar i ämnet. 

    Lotta Ilona Häyrynen