När det är vägarnas tur är pengarna slut

Centern och Socialdemokraterna borde oroas över landsbygden

Riksväg 66.

När pengarna inte räcker för att förbättra vägarna sänker Trafikverket hastigheten. Förhoppningen är att olyckorna ska bli färre, men priset blir naturligtvis att resor tar längre tid och transporter blir dyrare.

Häromdagen hade 43 ledande kommun- och regionpolitiker i Dalarna och södra Norrland fattat pennan för att protestera. Scenen blev förstås Dagens Nyheters debattsida. Det är så man hoppas nå till de som har makten.

Konkret handlade oron om planerna på sänkta hastigheter på fyra Europavägar och tio riksvägar. Och om bristen på satsningar på till exempel mitträcken för att istället bygga bort riskerna.

Jag känner, eller har i alla fall träffat många av de politiker, som undertecknat artikeln. Jag åker dessutom ofta på flera av de vägar bråket handlar om och tror att jag kan intyga att det behövs investeringar. Men på något sätt upplever jag att uppropet har en djupare betydelse än så.

Kommunpolitikerna beskriver en vilja att utveckla sina kommuner. De siffror som SVT redovisade tidigare i veckan berättar samma historia. För första gången på 20 år är det till exempel nu fler som flyttar till Gävleborg, Värmland och Jämtland.

Resor och restider är ett hinder för inflyttning, rekrytering av personal och möjligheten att skapa nya jobb

Det hindrar inte att det också finns problem, och många handlar om kommunikation. Resor och restider är ett hinder för inflyttning, rekrytering av personal och möjligheten att skapa nya jobb. Och med lägre hastigheter blir hindren högre.

Ändå är det något annat som fångar min uppmärksamhet när jag läser politikernas vädjan.

Artikeln är alltså undertecknad av ordföranden i 41 olika kommunstyrelser och av 2 regionstyrelseordföranden. Av dessa 43 är 1, regionfullmäktiges ordförande i Dalarna, moderat. Alla andra kommer antingen från Socialdemokraterna eller från Centerpartiet. Så ser det fortfarande ut i det mellansvenska skogs- och industribältet.

Nu känner sig alltså de folkvalda därifrån manade att gå via DN:s debattsida för att nå fram till en regering som leds av socialdemokrater och som regerar med Centerpartiets goda minne. Och det man säger mellan raderna är förstås att regeringen inte har prioriterat deras del av landet.

När satsningar på snabbjärnvägar, nya tunnelbanor och motorvägstunnlar under storstäderna fått sitt finns det inte pengar till mitträcken eller andra förbättringar på väg 66 på väg mot Sälenfjällen eller på väg 50 mellan Grängesberg och Ludvika. I stället får bilisterna lätta på gasen.

Jag vet inte om det är en bra lösning, men jag förstår att kommunpolitikerna från Dalarna och södra Norrland upplever att deras del av landet glöms bort. Och att det dessutom är rikspolitiker från deras egna partier som glömmer. Det borde oroa ledarna i både Centerpartiet och Socialdemokraterna.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.