Från oskyldig seriefigur till nazistisk hatsymbol

Seriefiguren Pepe the Frog gjorde sitt intåg i offentligheten 2005 i Matt Furies serie ”Boys Club”. Karaktären känns igen som en grön groda med människoliknande kropp.
Under de senaste åren har Pepe the Frog gjort viral succé på internet. Karaktären har delats otaliga gånger och reproduceras i nya versioner för att förstärka känslor, skämt och åsikter. Men i samband med det amerikanska presidentvalet 2016 tog Pepe the Frogs glada resa genom internet en annan riktning.

Ingen förstår allvaret

När tonläget i den amerikanska valrörelsen skruvades upp kidnappades seriefiguren av den alternativa högern i USA och gjordes snabbt till deras symbol. Den alternativa högern har sina rötter i Ku Klux Klan, vit makt rörelsen och nazistiska grupper. Att se Pepe the Frog iförd SS-uniform eller vit Ku Klux Klan-särk är inget ovanligt.
När en seriefigur går från att vara ett hjärtligt internetskämt till att bli symbol för internets mobiliserade extremhöger måste man ställa sig frågan varför. Symboler och bilder är en maktfaktor. Visuell media kommunicerar med vårt undermedvetna på ett sätt som vi ofta inte är medvetna om. I fel händer blir det riktigt obehagligt.

Det har gjorts försök att ”ta tillbaka” Pepe the Frog, men under tisdagen publicerade Furie vad han uppgett är den sista seriestrippen med figuren. I serien kan vi se Pepe, stillsamt vilande i en kista på sin begravning.
Symboler har alltid används. Från grottmålningar till vapensköldar och moderna logotyper. Varför? För att det funkar. Med symboler kan du förmedla en hel livsåskådning, utan ett enda ord. Det har den alternativa högern förstått.
Bilder är också någonting vi uppfattar direkt, någonting vi inte kan värja oss ifrån.

Den nya propagandan

En bild du en gång har sett kan du aldrig få osedd. Men du kan sluta läsa en text du inte gillar.
Våra hjärnor har också ett emotionellt, mer omedvetet system. Det systemet tar in allting vi ser och hör på ett okritiskt sätt och kan få oss att känna saker utan att vi uppfattar vad som händer. Kanske genom att leverera ett budskap med Pepe the Frog. Eller Pippi Långstrump.

Vi kan bara spekulera om Donald Trump gjorde en medveten blinkning till den alternativa högern när han under valrörelsen twittrade ut en bild av Pepe the Frog, gestaltad som honom själv.
Det är problematiskt att kunskapen om bild ligger så långt efter i ett samhälle som konsumerar fler bilder än någonsin. Vi måste vara öppna för att internetmemes, seriefigurer och emojis kan användas och kommer att användas till syften som inte alls är särskilt oskyldiga.


Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.

Moderaterna har startat
trollfabrik

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.