Om ingen vill jobba är det ditt fel Jureskog

Restaurangpersonalen är inga slöfockar

Johan Jureskog tycker att minimilönerna i restaurangbranschen är för höga.

Landets krögare har svårt att få tag på arbetskraft. Dessutom ställer personalen krav när restaurangerna försöker rekrytera. Det har gjort kändiskrögaren Johan Jureskog rasande. I helgen förklarade han i Aftonbladet att Sverige befolkas av slöfockar och att minimilönerna är för höga.

Sänkta löner när det är brist på arbetskraft. Kändiskrögare behöver ju inte vara specialister på nationalekonomi, men det är en ovanlig uppfattning om hur tillgång och efterfrågan fungerar.

Borde inte vara förvånade

I själva verket borde krögarna inte vara det minsta förvånade. Varför skulle människor stå i kö för att få jobba i deras kök eller servera deras gäster? Sanningen är ju att det är ett tungt jobb som oftast ska göras när andra är lediga. Dessutom är det sällan speciellt bra betalt.

Minimilönen för yrkesutbildad restaurangpersonal med sex års yrkesvana är 26 139 kronor i månaden. För arbetsuppgifter som inte kräver utbildning är minimilönen 24 806 kronor. Fortfarande för den som har sex års yrkesvana.

Både restaurangbiträden och cafébiträden finns med på listan över de yrken som har lägst genomsnittslön.

Drabbades av restriktioner

Besöksnäringen har träffats hårt av de senaste årens restriktioner. Det har drabbat företagen, men också de anställda.

Det bara två år sedan Jureskog och andra krögare tvingades skicka hem personalen på grund av pandemin. Det är klart att människor inte suttit hemma och väntat på att chefen skulle ringa med ett erbjudande om att få tillbaka sitt gamla jobb.

Människor är inte slöfockar.

Jobbar med annat

En massa duktiga kockar, servitörer och diskare har naturligtvis skaffat sig ett annat jobb. Kanske ett där arbetstiderna och möjligen också lönen är bättre.
Arbetsgivarna, inte bara krögarna, vill alltid ha flexibilitet. Arbetskraften ska finnas när den behövs, genast. Och när det är sämre med jobb får personalen gå hem.

Problemet är att arbetskraft och personal faktiskt är människor. Arbetsgivarens flexibilitet blir otrygghet när den betraktas ur den anställdes perspektiv.

De senaste två åren har varit speciella. Att det uppstår brist på personal när allt ska dra igång igen är svårt att undvika. Men om Johan Jureskog och andra restaurangägare vill ha engagerade och kunniga anställda på sina krogar måste de nog fundera lite mer på anställningsvillkoren och lite mindre på om människor är lata.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Följ ämnen i artikeln