Krisstöd ska inte göra ägarna rika

De som borde ta risker kan inte belönas

De senaste veckornas rapportflod visar att det går oväntat bra för delar av den svenska industrin. Det gäller inte minst lastbilstillverkaren Volvo som nyligen kunde berätta om en riktigt stark höst.

"Vi är förvånade över hastigheten i återhämtningen", sa företagets vd Martin Lundstedt.

Resultatet är klirr i Volvos kassakista. Under de tre sista månaderna 2020 hade företaget en omsättning på nästan 97 miljarder och gjorde en vinst på över 12 miljarder.

En orsak är att regeringen och de andra januaripartierna i våras lyckades få igång systemet med permitteringsstöd på rekordtid.

När Magdalena Andersson i början av mars förra året utlovade ersättning för korttidsarbete sa prognosen att systemet skulle kunna fungera från hösten. Först skulle budgetförhandlingar och allt vanligt pappersarbete klaras av.

Gick mycket fortare

I verkligheten gick det som bekant mycket fortare. Och AB Volvos fantastiska resultat är ett bevis på att systemet fungerat.

Syftet med permitteringsstödet är nämligen just att företag som Volvo ska kunna vara med när konjunkturen vänder. Man ska klara av att svara på "hastigheten i återhämtningen" för att citera Lundstedt.

För att det ska vara möjligt måste förmågan att producera finnas kvar. Det betyder också att de anställda måste vara kvar i företaget.

Att rekrytera och utbilda personal för en komplicerad verksamhet som lastbilstillverkning tar tid. Att göra sig av med personalen går fort. Ändå är det precis det privata företagsledningar har valt att göra vid tidigare kriser.
Det är så det blir i ett system där bara kortsiktiga vinster räknas.

Först åker konsulter och inhyrda ut. Sedan drar man ner på den ordinarie personalen.

Andra länder hade gynnats

Hade Volvo mött pandemikrisen på det sättet hade höstens uppgång sannolikt inte inträffat. Då hade lastbilarna beställts från länder som Tyskland där permitteringsstöd finns sedan länge.

Skattebetalarna har fått stå för notan, men alla är på sätt och vis vinnare. Ekonomin växer och pengar rullar in till statskassan, anställda har fått behålla sina jobb och Volvo tjänar pengar.

Det finns dock ett problem. Samtidigt som siffrorna redovisades berättade Lundstedt också att Volvo siktar på en rekordutdelning till aktieägarna, 30 miljarder kronor på ett bräde. Just de som har uppgiften att ta risker hålls alltså inte bara skadeslösa, de belönas.

Ur något perspektiv är det kanske bara logiskt, men även om Volvodirektörerna vägrar se det är det samtidigt djup stötande.

Sverige behöver ett system med permitteringsstöd, det har det senaste året visat. Men vi behöver också en ordning där inte företagens ägare kan surfa rakt igenom en kris utan att ta något ansvar.