Alexander, 11, tänker längre än Moderaterna

Uppgivenhet räddar inte klimatet

Södertälje

– Man kan lösa klimatkrisen om alla tänker på det, säger Alexander, 11 år.
Han resonerar otvunget om att man kan ta pengar från oljan och lägga på solenergi, en tanke som i sin enkelhet sopar banan med Moderaternas nya idéer om sänkt bensinskatt. Sen fortsätter han sin runda på experimentmuseet Tom Tits i centrala Södertälje.

Här vidgas pupiller i undran över vad som händer om man gör si, höjer sig ögonbryn över att det blev så. Glödlampor tänds över små barnahuvuden och lyser upp en i övrigt grå lördag i oktober.

Att Alexander har sådan koll på drivmedel och utsläpp kommer inte av något särskilt intresse för klimatet. Han gillar dinosaurier. Snarare handlar det om att de pratar om sådant i skolan. Alexander och hans skolkamrater är helt enkelt vana vid att tänka på klimatfrågan.

Där finns kanske en nyckel för att hantera något så omfattande som en global kris. Frågan ska tas på allvar och diskuteras men att förstora upp den leder fel.
Ett stenkast norrut ligger stadens forskningscentrum. Den här dagen är dörrarna stängda men det behövs bara en titt in genom fönstret för att se framför sig den scen som till vardags spelas upp här.

På trappscenen innanför entrén samlas de – studenter, forskare och folk från näringslivet – och söker svaret på samma fråga som Alexander: Kan man lösa klimatkrisen?

Södertälje Science Park, som det heter, fokuserar på att utveckla svensk tjänste- och varuproduktion i en hållbar riktning. Centret invigdes 2018 i samband med att en filial av Kungliga Tekniska Högskolan öppnades här.

Att fokusera på produktion är rätt tänkt. Bara järn- och stålindustrin släppte nämligen ut knappt 5,7 miljoner ton koldioxidekvivalenter, ett sätt att mäta skadliga utsläpp, under samma år som forskningscentret invigdes. Det motsvarar en niondel av Sveriges utsläpp av växthusgaser, enligt statistik från Naturvårdsverket. Något måste göras.

Samma brådska präglar svenska inrikestransporter, den sektor som strax efter industrin som helhet står för störst andel av landets utsläpp. Här är bilarna helt klart värst med en nästan dubbelt så stor påverkan som järn- och stålindustrin. Men på en inte obetydlig andraplats med 3,2 miljoner ton utsläppta koldioxidekvivalenter under 2018 finns de tunga lastbilarna.

Därför var det en stor sak när lastbilstillverkaren Scania, en av aktörerna bakom Södertälje Science Park, lanserade två helt eldrivna lastbilsmodeller i september i år. Redan under våren förbeställdes 75 sådana lastbilar av en transportaktör i Norge.

Frågan är dock hur värdefulla sådana framsteg är. Efter att ha tittat en andra gång på statistiken känns ett par ellastbilar ungefär lika peppigt som molntäcket som lagt sig över Södermanland.

Tillbaka på Tom Tits ger Therése Hultman, 37 år, uttryck för liknande tankegångar. Funderingar kring klimatet leder mer än sällan till att det är meningslöst att sopsortera när Amazonas skövlas. Känslan av hopplöshet förlamar engagemanget.

Hennes grundsyn är en annan än den som Alexander, som hon tagit med till museet idag, ger uttryck för. Kanske beror det på att hon inte ställts inför frågan i samma utsträckning som honom.

- Även om jag är mån om miljön har jag inte funderat så mycket på de här frågorna. Jag hör ju att Alexander är mer insatt än vad jag är, säger Therese.
När lunchen lockar mer än manickerna på museet följer glödlamporna över de små huvudena på Tom Tits med ut i Södertälje, Sverige och världen.

Kanske hamnar de på ett forskningscentrum någon dag och tar sig an vår tids största utmaning med samma övertygelse som Alexander: Klimatkrisen går att lösa.


Chatta med Atle Morseth Edvinsson om texten och om våra möjligheter att ställa om till ett hållbarare samhälle. Chatten startar klockan nio, men det går bra att ställa frågor redan nu.

Denna chatt är stängd.

  • Atle Morseth Edvinsson
    7 okt 2020

    Tack för dagens chatt!

  • Atle Morseth Edvinsson
    7 okt 2020

    Där i slutet sa du någonting. Solidaritet är en viktig aspekt av att hantera klimatet. Det tror jag kan vara en bra utgångspunkt, tillsammans med att ha inställningen att det går att hantera.

  • 7 okt 2020

    Det är bramed ellastbilar vätgasdriven stålproduktion ochtågtransporter och mycket mycket mer.Kärnan är dock en minskat materiell produktion och att ersätta denmed ökadvård, omsorg, utbildning, kultur, idrott, självhushåll mm mm som inte kräver materiell resursförbrukning.Vi kan börja med att skrota krigsindustrin och satsa på internationell solidaritet.

    kick leijnse
  • Atle Morseth Edvinsson
    7 okt 2020

    Den oljedrivna kapitalism vi idag lever i kommer naturligtvis inte gå att förena med hållbar utveckling. Ja, kapitalism är delvis problemet bakom klimatförändringarna. Men man måste även ta vägen via miljöreformer om de ska hanteras.

  • 7 okt 2020

    Jo klimatkrisen går att lösa, teknik ja det är nödvändigt men om det inte bara ska leda till nya problem måste roten till problematiken behandlas: det ekonomiska ramverk och system vi konstruerat i strid med naturlagarna

    Så länge det inte ändras i grunden kommer mänskligheten att kriga MOT naturen. Oavsett teknisk medicinering. Ett krig vi inte kan vinna!

    Anders

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.