Gammal som gatan, sjunger som tusan

Janáčeks opera av hög internationell klass i Malmö

Publicerad 2023-04-02

Magnus Vigilius och Agneta Eichenholz i Janáčeks ”Fallet Makropulos” på Malmöoperan.

Scenbilden till Fallet Makropulos på Malmö opera föreställer ett advokatkontor på 1920-talet. Färgnyansen är blekt beige, en man i trenchcoat sitter och ser lätt frånvarande ut, en städerska svabbar golvet planlöst i slow motion. En scen som hämtad från någon av Roy Anderssons filmer och med ett stänk av Edward Hopper. Spänningen är desto mer laddad i orkestern, som under Patrik Ringborgs som alltid säkra ledning spelar som experter på Leoš Janáčeks fascinerande klangvärld.

Regissören Elisabeth Linton, numera operachef på Det Kongelige i Köpenhamn, har tillsammans med Patrik Ringborg och scenografen Julia Hansen skapat en föreställning där alla disparata krafter samverkar naturligt och smidigt samt har en starkt verkande enhetlighet. En operauppsättning av hög internationell klass.

Och fullkomligt central på scenen en 337-årig dam, Emilia Marty, alias Ellian MacGregor, alias Elsa Müller alias Elina Makropulos med flera E.M.-alias, och hon gestaltas av Agneta Eichenholz med cynism, iskyla och magisk karisma. Den urgamla unga damen är utled på människorna men nervöst på jakt efter att åter få tag på receptet till det livselixir som hennes far skapade för trehundra år sedan, och som hon litet tanklöst gav bort till en älskare för hundra år sedan.


Först efter juridiskt intrigerande och erotisk utpressning lyckas hon få tag på det dyrbara pappret men drabbas samtidigt av insikten i det meningslösa att ensam leva vidare som ung och framgångsrik, medan alla andra bara vissnar och dör runt om henne, generation efter generation. I den omskakande starka slutscenen accepterar denna aparta operadiva till sist att livet levs bäst som förgängligt. Hon möter samtidigt sig själv som ung oskuldsfull sextonåring och bränner upp sitt olycksaliga recept. Agneta Eichenholz är helt fenomenal här – liksom Janáčeks musik.

Även om huvudrollen i Fallet Makropulos är mycket dominant, är figurerna runt henne nog så viktiga. I Malmö har man samlat ihop ett förnämligt gäng, som alla bidrar till den där känslan av enhetlighet över hela föreställningen. Det gäller såväl Magnus Vigilius som Albert Gregor (som ovetande råkar bli förälskad i sin farfars farmor), Rodion Pogossov med en distinkt röstfärg som Jaroslav Prus, Lars Arvidson som den inför detta fenomen begripligt nog oförstående advokat Kolonaty. Med flera.

Det var många tomma platser i salongen på premiären, men det är att hoppas att ryktet sprider sig i Malmö om vilken storartad upplevelse som här erbjuds.

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.