Prinsessan som gjorde skandal

En nykter historielektion om Cecilia Vasa

Publicerad 2020-11-09

Cecilia Säverman som Cecila Vasa i ”Vasadottern” på Ö2.

När flera teatrar stänger ner för andra gången öppnar den fria teatergruppen Ö2 sin nya scen på Katarina Bangata 80. Vilket nästan motiverar tapperhetsmedalj åt dem och inhysta Teater Kaleido, som med rigorös Corona-försiktiget har premiär för en nyskriven monolog om Cecilia Vasa på skandalprinsessans födelsedag 6 november.


Scenen är utstyrd till museimonter, med en utställd kista, antik pigtittare och en blågul renässansklänning. I väntan på att dräkten ska fyllas med liv och lust, loopar en inspelad farbrorsröst som berättar om ”den vackraste av Gustav Vasas döttrar”. Om hennes företräden och om hur hon uppfostrades till måttfullhet och diskretion. Vilket, som historien förtäljer om hennes romanser, vapensmuggling och piratäventyr, inte lyckades något vidare.

För bara en månad sen hade Strindbergs Intima teater premiär för Amanda Gordons musikaliska, och förföriska duett ”Cecilia Vasa”. Jämfört med deras flirtiga fokus på festandet, penningslösandet och de passionerade kärleksäventyren, framstår Teater Kaleidos monolog som en nyktrare historielektion om Vasadottern som trotsade renässansens hederskultur och kämpade för frihet.

I kofta och nattmössa stapplar Cecilia Säverman in med käpp, som en knarrig gammal och benskör Cecilia Vasa. Hennes engagerade gestaltning spänner över olika åldrar och ansvarar för alla rollfigurer i denna spektakulära prinsessaga.


Att två pjäser om Vasadottern får premiär samma höst har förstås att göra med 500-årsjubileet av Gustav Vasas maktövertagande, även om det knappast behövs någon ursäkt för att ge denna rebelliska prinsessa scenutrymme. Hennes dramatiska, 86-åriga liv erbjuder ju stoff och intriger för en hel såpopera. Bara turerna kring det berömda Vadstenabullret, då hennes älskare togs på bar gärning med hosona nere, hade räckt till en egen pjäs.

I sin komprimerade monolog försöker däremot Cecilia Säverman hasta genom hela biografin. Spelet flyter bra i Judith Hollanders regi, men manuset lämnar många episoder rumphuggna. På Strindbergs Intima bjöds vi exempelvis på mer dramatik kring Cecilia Vasas besök hos drottning Elizabeth i England. Men hos Ö2 gör Säverman ändå en kompetent insats för att lyfta Vasadottern från fotnoterna in i rampljuset.

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.