Med musikalisk och vokal precision

Äntligen en nationell scen för tidig musik av internationell rang

Publicerad 2022-09-05

Les Arts Florissants på Musikaliska i öppningskonserten för nationell scen för tidig musik.

Det tog 20 år innan en nationell scen för tidig musik kunde etableras. Peter Pontvik är den som oförtröttligt kämpat och i söndags äntligen kunde öppna den första konserten på Musikaliska för Early Music Sweden. Detta gjordes med besked, den franska ensemblen Les Arts Florissants, här under ledning av Paul Agnew, kan med goda skäl betraktas som världens främsta barockensemble, med framför allt fransk barock på sin repertoar.

De har verkat i drygt 40 år och dess andre, och närmast legendariske konstnärlige ledare och dirigent, William Christie, är kanske den enskilda person som har gjort mest för att skapa en världsomspännande renässans för inte minst vokalbarocken. Sedan några år tillbaka har Paul Agnew, annars känd som tenor i en rad operaroller, specialiserats sig på Monteverdis och hans samtidas kompositioner för vokalensemble.

På Musikaliska bestod programmet av musik av Monteverdis Selva morale e spirituale, och musik av hans samtida Giacomo Carissimi. Sju solister och sju instrumentalister visade hur det ska låta. Här låg framförandet på en musikalisk höjd som in i minsta detalj håller uppmärksamheten. Inte nog med att rösterna var för sig är av hög klass, dessutom, vilket är ovanligt i nog så skickliga ensembler, är de valda för att harmoniera med varandras vokala karaktär.

Höjdpunkten var Carissimis oratorium Jephte, efter Bibelns historia om hur Kung Jefta återkommer efter ett att ha vunnit ett slag mot löftet att offra den första han ser, som blir hans dotter. I ett halvsceniskt framförande excellerade solisterna som med sina stämmor fyllde salongen med klanger här sällan hörda. Främst bland likar Edward Grints mjuka, elastiska bas, lika säker som i Monteverdis Laudate Dominum, och en utsökt Natasha Schnur som den olycksaliga dottern, vars eleganta sopran var samlad, fokuserad och fylld av rollens tragik. Hon är en av alla de solister som kommit fram genom Christies och Agnews plantskola Le Jardin des Voix.

Ribban för denna scen är således satt mycket högt. Två konserter under hösten är annonserade och det är sannerligen på tiden att Stockholm inser att om man nu vill vara en stad av rang, så står kultur och musik högt på kravspecifikationen. Må denna öppningskonsert bli vägledande för samtliga inblandade.