Samtidskonsten tar steget in i ritualen

Klimatmedvetenhet är inte bara ett slagord på Moderna museet

Uppdaterad 2022-10-12 | Publicerad 2022-09-25

Korakrit Arunanondchai & Alex Gvojic, stillbild ur videoverket ”Levandets sånger”, 2021.

Ända sedan vårens venedigbiennal, eller kanske egentligen ännu längre, är det uppenbart att samtidskonsten tagit steget in i ritualen. Schamanism, surrealism, myter och fantasier har sakta tagit större och större plats.

I fas med den utvecklingen är thailändske Korakrit Arunanondchais stora installation From dying to living som nu visas på Moderna museet i Stockholm. En sorts rit de passage, där betraktaren kan röra sig från döden till livet, fram och åter. Det första rummet är kyligt, hårt. Det mjukas upp av de små gosedjurskaniner som tittar på filmen tillsammans med oss. På väggarna syns avtryck av människor med armarna höjda. Kyligt blått, en stroboskoplampa återkommer med jämna mellanrum och skapar lika delar förvirring som uppmärksamhet.

Filmen rör sig med olika snabba klipp mellan en eld, demonstrationer och polisvåld. Bänkarna uppmanar till lite stelt sittande och fokus, ändå är det något med filmens monotoni och väggarnas avtryck som stör koncentrationen. Golvet är täckt av sand. Som att vara på en strand, kanske, eller åtminstone utomhus vilket är en angenäm känsla. Och en känsla av tillfällighet, av passage.

Det intrycket förstärks vid vandringen genom rummen. Sanden blir till tjocka mattor, miljön tätnar och omsluter. En omslutning som når sitt klimax i det stora avslutande rum där stora tjocka kuddar fyller golvet, projektioner speglas i golvets vattenlika spegel och färgerna har djupnat och blivit varmare. En strävare sorts livmoder.

From dying to living är ett allkonstverk som behöver tas emot med alla sinnen. Livets och dödens obönhörliga kretslopp, själva vår djupaste existens står på spel här. I centrum för verkets tema syns konstnärens avsked av sin döende morfar. Händer möts, den åldrade tillsammans med den släta, unga handen.

Inte minst tekniskt är Korakrit Arunanondchais installation imponerande. Den är också till stora delar skapad på plats: klimatmedvetenhet är inte bara ett slagord på Moderna museet. Om utställningen lämnar mig oväntat oberörd är det nog ändå mest för att jag absolut inte är sams med den förlust döden innebär. Det hjälper liksom inte med elementen – med elden och vattnet, körerna och kuddarna.

Konst