En het sommar i byn där ingen kommer undan

Ola Nilsson skapar en mänsklig sammansatthet som är långt ifrån konventionell

Av: Barbro Westling

Publicerad:
Uppdaterad:
Ola Nilsson (född 1972), aktuell med sin sjunde roman, ”Vittring”.
Foto: Sofia Runarsdotter
Ola Nilsson (född 1972), aktuell med sin sjunde roman, ”Vittring”.

BOKRECENSIONER

Grillkiosken, macken, bilåkandet, festplatsen. Våldet och den starkes rätt. Ola Nilsson är åter i Jämtland, Hammerdal närmare bestämt, och året är 1986. Det norrländska inlandet revisited men det är om några få personer det handlar. 15-åriga Sigrid som är sen med mensen men inte vill säga nåt till pojkvännen, 19-årige Ilian, son till den välkände alkoholisten Anders, själv plågad av panikångest, f d pingstvännen Sven som utnämnt sig till den som ska frälsa Sigrid från ondo och så den fysiskt starke ”idioten” Nathanael, hängande utanför byns bilverkstad.

En het sommar på en plats där förnedring och övertag är det enda som räknas och där det inte går att vare sig gömma sig eller komma undan. Alla vet vem du är och ser vart du går. Bara den som visar styrka kan överleva.

Vittring är Ola Nilssons sjunde roman, intensivt skriven i laddade scener. Det känns från start att det ska sluta illa och handlingen är på så sätt schematisk. Likt en Woyzeck finner sig Ilian i sin underordning och älskar Sigrid trots att hon knullar runt. Den förnedringen är ändå inte den värsta.

Det handlar om makt, men om makt som kan förflyttas beroende på situation och läge. Den svaga kan bli den starkare, genom sin position i stunden. Nilsson skriver ett slags dialogisk psykologi där människor intuitivt känner av varandra och handlar därefter.

Övergrepp och grymhet väcker även skuld och skam som verkar försvagande, på offer såväl som på förövare.

Sigrid drömmer om att börja gymnasiet i stan till hösten. Hon bär antagningsbeskedet i fickan på jeansen och Ilian vet vad det betyder. Han är den som blir kvar.

Det finns en stigmatisering av platsen. Ilian vet att han befinner sig längst ned, att ingen respekterar honom, som Sigrid säger. Men det gör honom inget. Med Sigrid är det delvis annorlunda. Att hon fått så mycket av det som andra vill ha ger henne kraft men också en känsla av att för evigt stå i skuld. Hon kallas snygg och känner maktens berusning då hon undrar vem av killarna som ska få ligga med henne ikväll men också makten i att få någon att gripa till våld och slå. Våldet är ändå bara ett inslag i livet, det sätter spår i huden, men det är inget som går att undvika. En örfil lämnar en värme, konstaterar Ilian.

Här och var slår det ansiktslösa över i en nidbild men författaren överger aldrig sina personer

Svensk forskning visar att de med högre utbildning och begåvning överger de mindre orterna och att välståndsklyftan mellan stad och land bara växer. Vittring är en skildring som rör om i den grytan genom sin vägran att göra fint och ställa sig in. Genom att renodla sitt perspektiv förstärker den snarare bilden av stad och land som varandras kulturella motsatser och visar upp grinet från ett slags förmodern och hotfull flockgemenskap. Här och var slår det ansiktslösa över i en nidbild men författaren överger aldrig sina personer. Språkligt gripbart och precist delar han deras iakttagelser, tankar och känslor, och skapar en mänsklig sammansatthet som är utmanande långt från konventionell. Därtill en komplicerad kärlekshistoria som etsar sig djupt in.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

ÄMNEN I ARTIKELN