Kappsäck full med pengar på vift i Moskva

Publicerad 2014-03-17

Sergej Minajevs femte roman Moskva, jag älskar dig inte ett tacksamt filmstoff

Sergej Minajev, författare (född 1975).

En väska full av sedlar, närmare bestämt en miljon dollar, kommer på avvägar i Moskva. Den vandrar mellan olika, ofta utsatta, existenser i en stad som ingen älskar och alla drömmer sig bort ifrån. Sergej Minajevs femte roman, den första att översättas till svenska, är en satirisk, humoristisk, sorglig och vass krönika om ett samhälle som helt tappat sina medborgare.

Moskva, jag älskar dig inte är en berättelse där cynismen regerar tillsammans med de där drömmarna som uppstår så fort väskan byter ägare. Det gör den ofta, och det är kollisionen mellan de otroligt sköra och lite fåniga fantasierna om ett helt annat liv och den bistra verkligheten som håller liv i romanen.

Upplägget är fånigt enkelt. Väskans rörelser gör det möjligt att skildra personer ur olika samhällsskikt, olika etniska bakgrunder, olika kön. Så på en nivå påminner romanen nästan om en barnbok, medan den på en annan får en tydlig sensmoral: människorna i romanen hänger över huvud taget inte samman med varandra, förutom på den enda punkt där de möts. I längtan efter pengar, stora pengar, snabba klipp.

Minajev har ägnat sitt författarskap åt just de drömmarna, åt det råkapitalistiska samhälle som skapades efter Sovjetunionens fall. Han skildrade redan i debutromanen det rika livet, cynismen, tomheten, de halv- eller helskumma affärerna.

Medan jag läser längtar jag efter en film. Det är ett så tacksamt filmstoff, och texten gräver inte djupare än bilder skulle förmå. De personer väskan vandrar emellan - fattiga gästarbetare, poliser, prostituerade, affärsmän - är stiliserade till typer som skulle göra sig bra i ett annat medium. Minajev tycks också ha tankarna åt samma håll: en av dem som flimrar förbi är en inte längre helt ung man med ambitioner inom filmen. En trasig ciceron på vägen till en annan genre - en Karon i Moskva?