Hon vet vad hon gör

LENNART BROMANDER går in i Ellen Mattsons säregna värld

Uppdaterad 2019-03-29 | Publicerad 2004-09-09

Ellen Mattson.

Få svenska romanförfattare i dag har så stark personlig integritet som Ellen Mattson. Hon går lugnt, metodiskt och omsorgsfullt sina egna vägar i roman efter roman och håller sin egen person utanför både romantext och litterär offentlighet. Hennes romaner är glasklart berättade utan stilistiska krusiduller men undandrar sig generaliserande karakteristiker. Den sjätte, Splendorville, kommer ut i dag och alla sex romanerna är lika i det avseendet att läsaren under romanens gång aldrig anar vart den är på väg men alltid beredvilligt accepterar berättarlogiken i efterhand. Det är sällan lätt att helt följa Ellen Mattsons tankegångar med en roman men man känner hela tiden att hon vet vad hon gör och har en bestämd mening med det. Det finns hemlighetsfulla halvt dolda rum i hennes texter som ger dem en speciell laddning.

Oftast utspelar sig hennes berättelser i Bohuslän men i Splendorville befinner vi oss i ett ökenland. Tiden är slutet av tjugotalet, ett amerikanskt filmteam huserar i den lilla staden och den berättande huvudpersonen, doktor Esparto, dras in i kretsen samtidigt som hon håller di-stans till dessa filmmänniskor som lever ett liv så fjärran från folket i ökenlandet. Själv är hon dotter till en arkeolog som försvunnit i öknen och hon är uppfostrad hos ett nomadiskt ökenfolk innan hon utbildade sig till läkare.

Tempot är långsamt och romanen byggs upp genom mängder av scener, personer och samtal vars betydelse för handlingen sällan är tydlig för läsaren. Men ändå befinner man sig snart djupt inne i en säregen värld, både prosaiskt konkret och full av hemlighetsfulla undertoner. Berättartempot är lugnt och tonen saklig men här finns en rejäl dramatisk kulmen - när det främmande filmteamet upplöses och i epilogen blir författaren näst intill tydlig i sina avsikter: att gestalta det djupt allmänmänskliga valet mellan att leva ett lugnt vardagsfun-gerande liv utan hopp om något annat eller ett liv med en inre vision som man vägrar släppa vad som än händer. Det är ett sådant liv doktor Esparto försöker leva och hon är samtidigt mån om att finna samma inre egenskaper också hos andra människor.

Ellen Mattson har skapat en märkvärdig romanfiktion som ger ljus - och dunkel - åt motsättningar som finns i de flesta människors liv.

Roman