Dyk in i samtidens rövhål

Serietecknaren Simon Hanselmann har tecknat en ovanlig coronadagbok, fylld av antihjältar

Uppdaterad 2021-07-14 | Publicerad 2021-07-13

Simon Hanselmann.

År 2020 hade serietecknaren Simon Hanselmann ett fullspäckat schema.

Skaparen av de föga förebildliga seriefigurerna Megg, Mogg, Varulv Jones och Uggla med flera, som man kunnat följa på svenska i serieböcker som “Inkörsporten” och i tidskriften Det grymma svärdet – skulle ut och resa mellan olika festivaler och uppdrag.

Det blev som för de flesta av oss inte riktigt som han hade tänkt sig.

Resorna ställdes in och pandemin slog klorna i verkligheten. Hanselmann, född 1981 i Tasmanien men bosatt i Seattle, USA, lade den bok han höll på med åt sidan. Och drog igång ett projekt han själv aldrig trodde att han skulle göra: en nätserie som publicerades på instagram, ett slags coronadagbok extra allt där ovan nämnda seriefigurer var några av antihjältarna.

Serien fick namnet “Crisis zone” och de första rutorna publicerades den 13 mars. Vad som skulle hända, i serien såväl som i verkligheten – eller hur länge detta skulle pågå – visste av väl bekanta skäl varken Simon Hanselmann eller vi, en växande skara förhäxade läsare, som följde serien dag efter dag.

Men det började som en skakning på nedre däck: “Det här ser inte bra ut …“, som någon konstaterar redan i första rutan, när nerstängningen är ett faktum. Sedan zoomar vi in på tv-soffan där den nerrökta och långtidssjukskrivna häxan Megg får ångest över att hennes förhandsbeställda spel Animal crossing inte ska hinna fram.

Därefter tar det inte lång tid innan allt ballar ur totalt. Ett förlopp påskyndat av att Varulv Jones, presenterad för publiken för sitt “skenande driftsliv”, dyker upp i huset. Sabbar toaletten. Och börjar spela in analsexfilmer till sin Youtubekanal. Något som, trots den pedantiske Ugglas inledande protester, så småningom leder till Netflixsuccén “Anus king”.

Krisläge av Simon Hanselmann

I december 2020 satte Simon Hanselmann ändock punkt för den gastkramande följetongen. “My quarantine hero” skriver en av kontots tiotusentals följare. “Thank you for the year. I can’t imagine days without.”
Drygt ett halvår senare har nätserien blivit en nästan 300 sidor tjock seriebok i A4-format. Och faktum är att den svenska boken, i Fredrik Jonssons alldeles förträffliga översättning, utkommer innan “originalet”, på engelska. Bra jobbat där! Och visst var det underbart att följa den dystopiska dokusåpan så att säga “i realtid”. Men boken erbjuder både överblick, redigering och, för de “bedrövliga nördarna”, bonusmaterial i form av ett fullmatat kommentarspår.

Jag brukar tänka på hur extremt begränsade förhållanden kan skapa konst som i stället är extremt utåtagerande.

Coronaåret 2020 stängde alltså Simon Hanselmann in sig för att arbeta, hårt och koncentrerat. Detsamma kan inte sägas om Megg, Mogg, Uggla, Varulv Jones, deras barn, älskare, vänner och fiender.
Jag brukar tänka på hur extremt begränsade förhållanden kan skapa konst som i stället är extremt utåtagerande. Markis de Sade skrev till exempel “Sodoms 120 dagar” inspärrad på Bastiljen. Och de knappa levnadsvillkoren under andra världskriget ledde för Evelyn Waughs del till litterära excesser i champagne och homoerotik i “En förlorad värld”. Så vad har då coronapandemin och den därmed följande isoleringen gjort med vårt imaginära? För att inte tala om vårt överjag?
Svaret hittar du i Simon Hanselmanns “Krisläge”, en vansinnig, mörk dystopi som utspelar sig i samtidens rövhål.
Ta ett djupt andetag – och dyk!

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.