Gratisreklam som tar priset

Mattias Svensson om Leninpriset och kapitalismen

Lenin.

Om du inte är kunden är du produkten heter det i dag. En påminnelse om att de gratistjänster du får i sociala medier är kostnadsfria för att du genom att använda dem ger värdefull information som kan användas vid marknadsföring. Så fungerar den moderna kapitalismen.

En som insett detta är hotellägaren Lars Diding. År efter år delar han ut ett Leninpris till någon grånad radikal som inte har något emot att förknippas med den gamle diktatorn. I år var det skådespelaren Sven Wollter, så logiskt att den enda följdfrågan är varför den gamle stalinisten inte fått utmärkelsen redan.


År efter år upprörs därför borgare och vänner av ordning och skriver indignerat om prisutdelningen. Diding inhöstar därmed massor med gratisreklam för sitt etablissemang i Varberg, Hotell Gästis, komplett med ett Leninbad fullt av ikonografi och kitsch kring ledaren för en lära som skulle göra alla jämlika.

Det är det närmaste kommunism man kommer. Ärrade (r-ade?) radikaler som vill uppleva ett tvådagars Leninpaket betalar från 4400 kronor och uppåt. En diskret prissignal som galant skiljer dem från proletariatet.

De kommer däremot att dela matsal och njuta exklusiv whisky och cigarrer i det särskilda rökrummet ihop med borgare som nappat på exempelvis familjepaketet, golfpaketet eller shoppingpaketet. Välbärgade radikaler är när allt kommer omkring bara ett kundsegment i mängden. Nischningen var bra och nödvändig.


Diding demonstrerar helt enkelt varje år att allt kan säljas med mördande reklam. I år är Sven Wollter produkten.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln