Säkrare än alla på att spela osäker

Max von Sydow var en ödmjuk blickmagnet

Max von Sydow har avlidit, 90 år gammal.

Det var med teatern som det hela började. Runt 1944, när Max von Sydow ännu hette Carl August von Sydow och var femton år, såg han Shakespeares En midsommarnattsdröm i Malmö. Detta gjorde ett sådant intryck att han bildade en amatörteatergrupp, Scenia, där man spelade StrindbergHjalmar Bergman och Pär Lagerkvist. Det gick bra. Några år senare antogs han till Dramatens elevskola och blev klasskamrat med andra framtida storheter som Lars EkborgMargaretha KrookAllan EdwallJan Malmsjö och Ingrid Thulin.

Efter en kort tid på stadsteatern i Norrköping/Linköping kom han till Malmö stadsteater. Där fanns Ingmar Bergman, som i början var tveksam till von Sydow – som nu efter en loppa i en loppcirkus hade tagit sig namnet Max – men han engagerades snart och följde sedan Bergman till Dramaten på 60-talet där han gjorde ett trettiotal roller. Den sista rollen på Dramatens scen var som Gubben i Strindbergs Spöksonaten 1994.

Han medverkade samtidigt i en lång rad filmer av Bergman, VargtimmenSkammenEn passion där von Sydow kunde excellera med sin specifika begåvning att spela rädd och lite klumpig. Minns hans senare roll i Bille Augusts Pelle Erövraren, hur hans darrande hand fumlar mot sonen så att både osäkerheten och den underliggande kärleken och välviljan framstår med en rörande tydlighet och så mycket starkare än vad ord skulle kunna berätta.

Max von Sydows filmkarriär var av internationellt slag. 1964 kom det stora genombrottet i George Stevens Mannen från Nasaret, där von Sydow spelade huvudpersonen: Jesus. I USA väntade regissörer som John Huston (Den sista matchen), William Friedkin (Exorcisten och Sydney Pollack Tre dagar för Condor. Sedan gick det undan. Han spelade i filmer regisserade av Francesco RosiBertrand TavernierDavid LynchWoody AllenLars von TrierWim Wenders och Steven Spielberg. Han medverkade i inte mindre än åtta filmer av Jan Troell – UtvandrarnaIngenjör Andrées luftfärdHamsun – och totalt upptar hans lista med filmroller runt 120. På svenska biodukar kunde vi också se honom i Hans Alfredsons och Tage Danielssons Äppelkriget och Ägget är löst.

Parallellt med filmrollerna framträdde han även på teaterscenen i New York och London under 80-talet. En av de filmroller han tackade nej till var som biskop Vergérus i Fanny och Alexander, något som ska ha berott på att hans agent hade krävt för högt gage och vilket von Sydow ångrade djupt.

Men jag minns hans auktoritet på scen och på film, en stilla, nästan smygande utstrålning som väckte nyfikenhet. Likt en ödmjuk magnet drog till sig blickarna. Men allra mest den välspelade osäkerheten och rädslan, så skör och så stark.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.