Facebook dolde kritik mot Texas abortlagar

Techgiganternas data kan användas som vapen mot aborträtten

Förespråkare för rätten till abort demonstrerar i Edinburg i Texas den 1 september.

Häromveckan fick Texas en ny, stenhård anti-abortlag – ”The Texas Heartbeat Act”. I praktiken blir det olagligt att genomföra en abort efter den tidpunkt hjärtljud kan detekteras hos fostret, alltså i graviditetsvecka sex. Inga undantag görs för exempelvis våldtäktsfall, i praktiken innebär detta ett totalstopp för aborter i Texas.

Lagen innebär också en allvarlig juridisk risk för den som hjälper kvinnor att genomföra en abort. Detta innefattar Uber-chaufförer som kör kvinnor till en mottagning, men även den som ger råd och tips på sociala medier. Lagen är uppsatt så att privatpersoner uppmuntras att stämma de som de upplever hjälpa till med abortinformation eller på annat sätt propagerar för abort efter sjätte veckan. Den som framgångsrikt stämmer någon för brottet kan, märkligt nog, inkassera uppemot 100 000 kronor i skadestånd, ett juridiskt koncept som är ovanligt till och med i USA.

Detta är en enorm huvudvärk för Uber, Facebook, Twitter, Google och alla andra internetföretag. Att data om användare skickas över när amerikansk polis frågar är mer regel än undantag och inget talar för att Texas politiskt tillsatta åklagare kommer ligga på latsidan. Information vad någon skrivit i stängda Facebookgrupper, vilka telefoner som varit på en abortklinik, vem som pratat med vem – all data kan komma att lämnas ut. Juridiska experter varnar nu Texasborna: var försiktig med dina åsikter online.

Varken Facebook, Twitter eller Google har när detta skrivs sagt ett ord, men åtminstone Facebook verkar agera – till stöd för abortmotståndet.

I Texas får man säga vad man vill, så länge man inte propagerar för kvinnors aborträtt

Dagen innan lagen signerades blockerades inlägg på Instagram som nämnde abortläkemedel eller frasen “abortion pills”. När Facebook, som äger Instagram, uppmärksammades på detta, menade de att de gjort ett misstag, men på tisdagen doldes fortfarande inlägg med hashtaggen #mifipristone – namnet på ett av läkemedlen. Zuckerberg verkar ha valt sida.

Det har även andra gjort. Det stora webbhotellet GoDaddy har kastat ut en visselblåsarsajt som abortmotståndarna “Texas Right to Life” satt upp. Syftet med sajten är att ta emot tips om de som hjälper kvinnor att göra abort. Efter att varit digitalt hemlös några dagar, så släppte det ökända serverföretaget Epik, som även är hem för högerextrema forumet Gab, in dem i värmen.

Vid sidan om detta förväntas Texas guvernör Greg Abbott i dagarna skriva under en lag som gör det straffbart för sociala medier att ta bort politiska och religiösa åsikter från sina plattformar. Syftet är, uttryckligen, att konservativa röster inte ska “tystas”; Texasborna ska kunna stämma företag som tar bort deras åsikter online. Kombinerat med “The Texas Heartbeat Act” skapas en ny doktrin för att flytta tillbaka makten från teknologiföretagen till den verkliga världens lagstiftare: I Texas får man säga vad man vill, så länge man inte propagerar för kvinnors aborträtt.

Techjättarna har återigen fått bevis på hur svårt det är att i praktiken agera som stater med egna lagar och regler. Företagens tjänster skapas för en liberal utopi där demokratiska stater inte plötsligt agerar antidemokratiskt. Men när lagen plötsligt tvingar dem att bidra i häxjakt på kvinnor i Texas, oppositionella i Ryssland eller aktivister i Palestina, blir deras sökmotorer och appar politikens verktyg.

De mäktiga, inte längre så unga, techföretagen står inför stora utmaningar, och den väg de väljer definierar framtiden för oss alla.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.