August-juryn fick mitt topplock att flyga av
Orimligt många nomineringar av böcker från Bonniers
Det är helt orimligt att Bonnierkoncernen får fem av sex nomineringar till det skönlitterära Augustpriset. Helt jävla orimligt! Och att det enda alternativet skulle finnas på Norstedts. Inget illa sagt om böckerna i sig – det finns förstås bra böcker som är värda priser inom Bonnierförlagen, precis som på Norstedts.
Men likvärdiga böcker finns även på Polaris, Piratförlaget, Ordfront förlag, Nirstedts, Ellerströms, Liber, Modernista, Bookmark, Kaunitz-Olsson för att nämna några som också har en bred utgivning av skönlitterära böcker av hög kvalitet, vilket även Förläggareföreningens egna rapporter visar. Många har dock kritiserat priset för att vara för smalt och att det borde vara ett pris som leder till ”köpfest” i bokhandeln till jul. Men även om så är fallet borde juryn kunna hitta titlar från fler förlag.
När jag sedan tittar på fackboksklassen så blir det inte mycket bättre – tre av sex går till samma dominanta koncern. Albert Bonniers två och Historiska Media en nominering.
Det är omöjligt så att Bonnierkoncernen ger ut åtta av årets tolv bästa vuxenböcker. Det är faktiskt helt omöjligt. Jag vet inte vilka kompromisser som lett till att de valt dessa titlar – eller om Bonniers totala makt över branschen lett till att det faller sig helt naturligt med detta snäva urval.
Detta påminner mig om när jag var ung och alla priser, chefsposter och professorsutnämningar gick till män.
Det vara något naturligt.
Männen var kort sagt bättre.
Det är förstås smart av Bonniers att dölja sin dominanta ställning på den svenska bokmarknaden genom att agera under olika förlagsnamn – till exempel Wahlström & Widstrand, Bazar, Historiska Media – men det är ju inte bara inom förlagsvärlden som de styr bokbranschen. De äger också bland annat bokhandeln (Adlibris), ljudbokstjänsten (Bookbeat) och ljudboksproduktionsstudion (Earselect).
Jag har under många år debatterat i offentligheten och internt i Svenska förläggarföreningen för en rimligare bransch. Därför flög mitt topplock av i går kväll – när jag ser att arbetet för bättre konkurrens och jämlikhet inte betyder något alls. När en aktör har all makt över en bransch så spelar det ingen roll vad man gör.
Frågan kvarstår: hur ska vi kunna hitta jurymedarbetare som inte redan har formats av Bonnierförlagens monopolställning? Det tog sin tid att få jurymedlemmar, Svenska Akademien och företagsstyrelser att se att kvinnor kunde vara lämpliga för priser, chefsposter och professorsutnämningar. Ska kampen för att bekämpa Bonnierdominansen i branschen och på sikt få ett bättre Augustpriset ta lika lång tid?
Pelle Andersson är vd och förläggare på Ordfront förlag.
Konstpodd: Från underjord till undermedvetet
