Hoppa till innehållAftonbladetAftonbladet

Dagens namn: Sigfrid

”Våra kulturpolitiker är pinsamt obildade”

Ruben Östlund svarar den utbuade kulturministern

Ruben Östlunds svar till kulturministern
Ruben Östlunds svar till kulturministern
2:10

Angående kulturminister Parisa Liljestrands tal på Göteborgs filmfestival.

Jag är stolt över att vara hedersordförande på festivalen, men kunde inte vara på invigningen i går. Men för två år sedan hörde jag Parisa Liljestrands tal om att film var fantastiskt för att det kunde ge det goda utrymme i en ond värld. Hon stannade inte på invigningsfilmen då heller.

Ja, ni fattar nivån.

Anledningen att jag inte är på festivalen är för jag är på inspelning av Plattforms nya film i Budapest. Jag måste verkligen säga att teamet och människorna som jag jobbar med här är fantastiska, men på många sätt hade jag hellre spelat in i Sverige. Om det kan vi ha en längre filmpolitisk diskussion senare.

Jag vill understryka att ”The Entertainment System Is Down” och ingen av mina filmer kunde ha gjorts utan Svenska filminstitutet, Film i väst, och den film- och kulturpolitik som togs fram på 1960-talet i Sverige.

Tyvärr är det inte den kulturpolitik som drivs av Sveriges politiker i dag.

Parisa Liljestrand pratar om konstnärlig frihet och yttrandefrihet och använder flera fina ord men vad är det som gör att friheterna verkligen kan existera? Jag tror att nyansering av verkligheten kräver tid, till skillnad från provokativa utspel, hashtag Elon Musk, Parisa Liljestrand.

Man kan diskutera om filminstitutet skall syssla med konst eller industristöd eller båda. Men Sveriges kulturpolitik och kulturpolitiker, eller i alla fall pr-avdelningen, måste växa upp och bli mindre pinsamt obildade. Annars kan de inte föra fram de motiv som faktiskt existerar om varför området är viktigt.

Jag lämnar nu första klass och går och sätter mig i ekonomisektionen och väntar på Sveriges politiker och mina kollegor i filmutredningen som jag härmed bjuder in till inspelningen.

 

För jag tror att vi på produktionen kan lära er en del om hantverk och samhällssyn och i Budapest och Östeuropa finns faktiskt fortfarande delar av en kultur och konsttradition som man länge försökte kopiera i väst.

Medålderskris, nedfrysning och slutet på en nyliberal båge
Medålderskris, nedfrysning och slutet på en nyliberal båge
57:37