Hatattacken mot Beyoncé

Mästertwittraren Erik Almqvist om svart makt-musik

Nyligen uppträdde Beyoncé på Super Bowl med Formation, singeln som släpptes dagen före finalen. Både uppträdandet och videon upprörde känslor. I fem minuter gör Beyoncé upp med både den amerikanska söderns slavhistoria och samtiden, där svarta skjuts av poliser och lämnas utan hjälp under orkanen Katrina. För politiskt, ansåg många som är vana vid att den hyperkommersiella Super Bowl domineras av harmlös underhållning som inte ska uppröra.

Att väcka reaktioner var såklart ett mål. Saturday night live gjorde en sketch som visar hur vita Beyoncé-fans chockas eftersom de till slut inser att hon är svart, och inte primärt sjunger för deras skull. Judith Kiros resonerar i DN om huruvida Formation är en performativ manifestation eller ännu ett tillfälle då svarta måste iklä sig kapitalismens kostymer för att nå framgång. Och så har vi mäster­twittraren Erik Almqvist. SD:s tidigare ekonomisk-politiske talesperson, han som tyckte att Soran Ismail argumenterade som en ”fitta” och ”babbe”. Nuförtiden är Twitter Almqvists främsta kanal för djupsinnigheter.

”Svart-makt artisten Beyonce har redan sålt ut sommarens konsert i Sverige. Trodde inte folk lyssnade på hatmusik på denna sida av år 2000”, löd ett inlägg i måndags. Extra idiotiskt med tanke på att han själv inte tackar nej till lite hederlig vit makt-musik och skojiga visor om mordet på Palme.

Man blir sugen på att göra en Kanye West, när han avbröt Taylor Swift under MTV-galan: ”Erik Almqvist, Imma let you finish, but Beyoncé had one of the best videos of all time!”

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.