Skapa riktlinjer för säkra evenemang

Kulturen bör ha samma värde som kommersen i ett samhälle

Av: Karin Pettersson

Publicerad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

I Sverige går nu kultursektorn under medan människor trängs på restauranger, i proppfulla bussar och på stormarknader.

Problemet beskrivs som en katastrof för branschen. Men frågan är större än så och bör beskrivas annorlunda. Den handlar i grunden om vad ett samhälle är och vad som värderas i det.

Nyligen satt jag på ett flyg till München. Det var varmt, svetten lackade, det var noll avstånd mellan mig och grannarna bredvid. Folk hade på sig ansiktsmasker, med varierande ambitionsnivå och framgång. Allt detta enligt samhällets påbud.
Från München är det inte långt till Salzburg, och festspelen som just nu pågår.

Festivalen etablerades av teaterregissören Max Reinhardt som en slags motståndshandling efter första världskriget. Tanken var att lyfta fram värden som gått förlorade i kriget: tolerans, glädje, skönhet. I dag är festspelen en turistattraktion för högborgerligheten, men också, fortfarande, något mer.

Mitt i viruskrisen genomförs festivalen. Varannan stol är avspärrad. Ansiktsmask är påbjuden vid in- och utpassering. Visst pågår den färre dagar, med färre framträdanden och med mindre publik. Utanför konsertlokalen står festivalens konstnärliga ledare Markus Hinterhäuser och kedjeröker. ”Bilan hänger över oss”, säger han. Vad händer om smittan sprids här? Ingen vet. Det som står klart var att detta var viktigt att genomföra. Minst lika viktigt som att öppna restaurangerna.

Kulturminister Amanda Lind säger i en intervju i DN att hon har ”tryckt på för att regeringen ska agera skyndsamt”. Ändå har inga besked kommit. Det går inte att tolka på annat sätt än att miljöpartisten Lind antingen är för svag för sitt uppdrag eller att Socialdemokraterna struntar i frågan.

Redan i slutet av maj presenterade Danmark riktlinjer för hur teatrar, museer och konserter skulle kunna öppna igen. Runt om i Europa är utgångspunkten hur, inte om, kulturlivet ska kunna överleva. I dag föreslår artisten Anders Wendin här i Aftonbladet att gränsen för hur stor en publik får vara bör höjas från 50 till 150 personer. Tanken är god, men varför ska det vara samma regler för Globen som Galeasen? Bättre då med riktlinjer om hur evenemang genomförs säkert.

Samtidigt måste ett nytt krispaket komma, för att kompensera för minskade intäkter. Och det är bråttom!

Ett samhälle är inte bara kommers. Uppgiften i en kris är inte bara att skydda liv. Det är också att skydda det som är värdefullt i detta liv.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.