Hoppa till innehållAftonbladetAftonbladet

Dagens namn: Berta, Bert

Barnen förtjänar bättre än inavlade AI-bilder

Nätjättarnas priser undergräver litteraturen

”Rosy Lett”, Storytels AI-genererade ”författare”. Bilden är framtagen i Midjourney. Till vänster boken ”Det spökar på äventyrsbadet” av Joanna André, med AI-skapade illustrationer.

Från Elsa Beskow, Lennart Hellsing och Astrid Lindgren, till Emma Adbåge, Eva Lindström och Per Gustafsson – att Sverige har en tradition av barnlitteratur i världsklass är ingen floskel utan ett obestridligt faktum. Det är klart att det då är lite deppigt att Adlibris-priset i kategorin barnbok (6–12 år) i år gick till ”Det spökar på äventyrsbadet” av Joanna André. Lite för att André är mamma i influencerfamiljen ”The Swedish family” med 720 000 följare på Youtube, vilket onekligen ger ett försprång när vinnaren ska röstas fram.

Men mest är det deppigt eftersom illustrationerna i ”Det spökar…” inte är skapade av en människa utan av AI. Gunnar Krantz, professor i visuell kommunikation i Malmö och själv serietecknare, uppmärksammade detta i somras och beskrev bilderna: ”Deformerad anatomi, antal fingrar som varierar från fyra till sex, en figur med två vänsterhänder, olika långa ben, omvänt perspektiv, skuggor som lever sina egna liv och en märklig blandning av olika stilar och stereotypa uttryck”.

All AI bygger som bekant på det redan kända, den ”avbildar och reproducerar, men skapar inget nytt”, som professor Ulf Danielsson har skrivit. Så det krävs en mänsklig hjärna för att se det kongeniala i att AI-bilder ofta ser liksom inavlade ut. Och det är klart att man får använda såna bilder men, som Krantz undrade, är inte barnen värda bättre än så?

Författaren ”Rosy Lett” är lika AI-genererad som såväl noveller som författarporträtt

Det är svårt att argumentera mot läsaromröstningar men det var Adlibris som valde att nominera den delvis AI-skapade boken. Det gjordes av ”bokexperter på Adlibris och baseras på böckernas försäljning och potential” – det tycks alltså inte finnas något kvalitetskriterium, vilket sätter priset i perspektiv: för Adlibris är det inte ett litteraturpris utan ett säljpris.

Bokdistributörens pris jackar i den större diskussionen om nätjättar och techbolag verksamma på kulturens områden, men som för den sakens skull inte bryr sig om kultur. Adlibris värnar inte litteraturen, utan till och med undergräver den genom att belöna bilder skapade med AI. Precis som Spotify inte värnar musiken, utan till och med undergräver den genom att fylla sina spellistor med hissmusik av fejkartister. För att inte tala om ljudboksföretaget Storytel, som inte bara har nominerat ”Det spökar på äventyrsbadet” till sitt eget award, utan dessutom nu ger ut novellsamlingen ”New horizon” av ”Rosy Lett”. Författaren ”Rosy Lett” är lika AI-genererad som såväl noveller som författarporträtt. Det är heller inte en redaktör eller förläggare som berättar om ”New horizon” utan chief content officer Helena Gustafsson. Toto, we’re not in litteraturen anymore.

 

Den som verkligen vill läsa – och därigenom stötta – bra, svensk barnlitteratur har massor att välja på, de som nämndes i början är verkligen bara ett pyttelitet axplock. Adlibris-priset däremot kommer jag i framtiden att med varm hand lämna över till branschkollegor på affärssidorna.

I själva verket: Ljudet, konsthallen och det offentliga

Ljudet, konsthallen och det offentliga
Ljudet, konsthallen och det offentliga
37:55

Mini Bambino: Hur mycket bör man läsa?

Mini Bambino: Hur mycket bör man läsa?
Mini Bambino: Hur mycket bör man läsa?
11:51