Svenska Akademien hotar stämma Mercedes

”Utnyttjar Boyes dikt i sin reklam på ett sätt som liknar gravplundring”

Svenska akademien hotar att stämma Mercedes Benz för brott mot upphovsrättslagen, uppger Peter Englund på sin blogg.

Anledningen är att bilföretaget använder Karin Boyes klassiska dikt I rörelse i en ny reklamfilm. Dikten läses av skådespelaren Lena Endre till bilder av en 250 000-kronors bil som åker ut i öknen.

”Att utnyttja Boyes dikt på det här okänsliga och genomkommersialiserade viset är gravplundring”, bloggar Englund, akademiens ständige sekreterare.

Svenska akademien har nu skickat ett brev till Jörg Himmelmann, vd för Mercedes Benz i Sverige och uppmanat honom att inom en vecka stoppa reklamfilmen, annars är Akademien redo att vidta rättsliga åtgärder.

Peter Englund upprörs över att allt mer i vårt samhälle styrs av kommersiell logik, säger han i ett mail till Aftonbladet.

– Det är viktigt att markera att det faktiskt finns gränser för detta, att denna logik inte ska tillåtas infiltrera allt. Och tillåts ett sånt här utnyttjande kan det leda till en flodvåg av liknande fall, där vår litteratur och konst plundras ut för att göra tjänst i reklamens manipulationsvärldar.

Upphovsrätten till Boyes dikt har visserligen gått ut, eftersom den skrevs för mer än 70 år sedan, men det betyder inte att den kan användas hur som helst.

I upphovsrättslagens sjätte kapitel finns nämligen ett tillägg som brukar kallas ”Klassikerskyddet”. Det innebär att om ett verk återges på ett sätt ”som kränker den andliga odlingens intressen” så har tre institutioner (Svenska akademien, Musikaliska akademien och Akademien för de fria konsterna) rätt att väcka talan om brott mot upphovsrätten. 

Paragrafen har använts tidigare, senast 2005 då TV4 bröt upp en enaktare av Strindberg med reklam. Fallet behövde aldrig gå till domstol då TV4 fälldes av Granskningsnämnden. När Konstakademien för några år sedan åberopade klassikerskyddet i samband med att en hamburgerkedja marknadsförde sig med Leonardo da Vincis Nattvarden drogs kampanjen tillbaka.

Reklamfilmen har gjorts av byrån ANR som redan 2001 använde samma dikt i en annan bilreklam, då för Renault Laguna. ANR säger till tidningen Resumé att Karin Boye-sällskapet godkänt filmen, vilket förvånar Englund:

– Kanske fick de aldrig se filmen. Minns också att dikten även är stympad – några strofer som ej passar riktigt med reklamfilmens budskap är bortskurna.

I reklamfilmen nämns det inte heller att Karin Boye är författare till de textrader som används, påpekar Englund.

– Jag skulle gissa att det inte bara är Karin Boyes mest kända dikt - vid sidan om "Ja visst gör det ont" utan kanske också en av de mest kända svenska dikterna över huvud taget. Vem har inte läst den högt någon gång för att sätta mod i sig själv?

Dikten I rörelse publicerades första gången i den socialistiska tidskriften Clarté, 1927.

FOTNOT: Texten har uppdaterats med citat från Peter Englund