Svar direkt: Vi måste vara medvetna om en annan sida av författarskapet

Att Selma ­Lagerlöfs verk inte förtjänar klassikerstatus har jag verkligen inte påstått. Det är ett allmänt påstående i den lilla ingress-­rutan till själva serien Döda klassiker. Däremot ville jag lyfta fram att det finns en problematisk ­sida också hos en fullblods-klassiker som Lagerlöf, och den kommer till uttryck i just den här novellen.

I En historia från Halland är hon nämligen både klassiker och ideologiskt medveten rasist av elakartat slag. Det finns ­ingen som helst förståelse hos Lagerlöf för tattarnas socialt så utsatta position; de är nämligen av en annan och moraliskt ­undermålig art. Hon ger en ­skoningslös bild av tattarna och deras mänskliga underlägsenhet, och i novellen tjänar de som mörk kontrast till den ­kanske lite naiva men sunda och rejäla svenske bonden. ­Novellen uttrycker ren och skär blut und boden-ideologi, och den är riktigt obehaglig att läsa.

Lisbeth Stenbergs tolkning är orimligt överslätande. Att ­tolerans och förståelse i övrigt ­dominerar i Selma Lagerlöfs ­författarskap ifrågasätter jag ­inte, men vi får vara medvetna om att klassikern Lagerlöf hade den här sidan också.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln