Roblox är en skolgård full av barnarbete och psykologisk manipulation

”Det som händer på Roblox skulle vara illegalt om det inte skedde online”

Den virtuella skolgård som fostrar våra barn är full av barnarbete, rå kamratuppfostran och psykologisk manipulation.

Roblox söta, lekfulla design är till för att dölja ett känslokallt system skapat för att utnyttja lättlurade barn.

Roblox söta, lekfulla design är till för att dölja ett känslokallt system skapat för att utnyttja lättlurade barn enligt artikelförfattaren.

Den plats där många barn tillbringar en stor del av sin barndom heter Roblox.

Varje månad tillbringar 150 miljoner barn sina dagar på den amerikanska spelplattformen. Föräldrar brukar ibland känna igen namnet; ”ja, det är väl nåt spel”, men de flesta vuxna har aldrig varit där.

Det är olyckligt.

Roblox lanserades 2006 och är i grunden en plattform för enklare spel, lätta att utveckla för vem som helst. Skapandet av spelen är en blandning av digitalt legobyggande och enkel 3D-animering. Att barn oberoende av tid och rum kan skapa egna världar och leka i dem tillsammans är i grunden positivt.

Aktörer som Roblox ger gratis tillgång till verktyg och serverkraft som för inte alls kostade mycket pengar, men vd:n David Baszucki och hans mannar är inga filantroper. De har byggt en virtuell värld full av medvetet vilseledande och cyniska sätt för att slå mynt av barns skaparglädje och vilja att bli sedda.

När barnen skapar sitt spel, kan de också skapa saker i spelet som kostar pengar. Den coolaste vattenrutschkanan kostar en tjuga att åka, en cool bil kostar lite mer. På så sätt kan barn tjäna pengar på andra barns konsumtion. Allt eftersom Roblox har växt, har andra än barn utvecklat spel och börjat sälja virtuella produkter på plattformen.

Artister tjänar mer på att sälja artificiella klädesplagg till användarnas avatarer än deras vinst på musiken de spelar in. Guccihandväskor säljs för tiotusentals kronor, ibland kostar de pixliga Roblox-versionerna mer än verkliga väskor.

Barnen på plattformen spekulerar i tillgångarna; de håller koll på kursen för en väska i begränsad upplaga, slår till och hoppas att investeringen ska gå med vinst. Handeln med digitala tillgångar är inget unikt för Roblox; den pågår överallt online.

Men det som är unikt för Roblox är att de aktivt förleder nioåringar att överhetta sina föräldrars kreditkort i tron på ”den stora vinsten”.

Roblox skriver uttryckligen i sin tjänst att man kan ”tjäna rejäla pengar”. Alla hakar på; unga spelmakares ekonomiska framgångar – inte deras spel – lyfts ofta fram i finanspressen. Pappa och mamma läser, blicken faller på Pelle som sitter vid datorn, ”vilken entreprenör!”.

Lille Pelle arbetar mer och mer; han vill ha pengar och bekräftelse. Kalle, ett lite mer framgångsrikt barn på Roblox, hör av sig, så Pelle börjar jobba för honom. Roblox tar minst 75 procent av alla intäkter spelen, så Roblox ligger på Kalle – han måste generera mer pengar eller så rankas han och försvinner bland de 20 miljoner spelen.

Så Kalle, 14 säger åt Pelle, 11 att jobba mer och fortare. Välkommen till arbetslivet, lille vän.

För att Kalle och Pelle ska nå ut till spelarna med spel och produkter, måste de betala Roblox för annonser. Men om de tillhör den absoluta minoritet som tjänar en enda krona på slaveriet, så kommer de ändå inte år pengarna. För att barnen ska kunna ta ut pengar de tjänat, behöver de först gneta ihop nästan 10 000 kronor – det är uttagsgränsen.

Så barnarbetet måste fortsätta, de måste programmera, köpa och sälja för att faktiskt kunna tjäna några verkliga pengar. Roblox då? Jo, det går fint: vid introduktionen i mars värderades Roblox till 42 miljarder dollar. Coronapandemin har gjort att ännu fler ungar köper och säljer på plattformen, så aktiekursen har dessutom stigit rejält under året.

Den kanske bästa granskningen av Roblox har lite ironiskt gjorts av spelentusiaster. People Makes Games YouTube-reportage är en nödvändig halvtimme för alla föräldrar.

Att de som kan spelbranschen bäst är de som granskar Roblox metoder, beror på att de vill värna datorspels positiva inverkan på barn. De har kunnandet att se att den digitala leken är en möjlighet, inte ett hot. Det vi ska vara rädda för är techbolagens törst efter tillväxt och hur lite vuxenvärlden faktiskt gör för att reglera dem.

Det som händer på Roblox skulle vara illegalt om det inte skedde online. Det fysiska rummets vuxna måste förstå barnens digitala verklighet – vilka delar av den utvecklar och inspirerar, och vilka gör dem illa?

Det är vår förbannade skyldighet.

Och när det gäller Roblox, Instagram, TikTok och många andra virtuella skolgårdar, flyr vi just nu det ansvaret.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln