Svensk hiphop är stor och kan bli större

Får chansen att visa upp sig i TV4:s storsatsning ”X Factor”

TV Dekoren går i rött och blått, studioapplåderna kommer på beställning och programledaren David Hellenius låter lite smått ironisk.

En stor del av det förhandsmaterial som TV4 släppt inför morgondagens premiär av X Factor vittnar om att storsatsningen är slående lik samtliga talangjakter kanalen tidigare stått bakom.

Men det finns en viktig skillnad. I ett av klippen kliver en gänglig 21-åring med stora chinos och ännu större självförtroende upp på scenen. Framför honom sitter Ison Glasgow. Till vardags främst känd som rappare i duon Ison och Fille men nu, precis som Orup, Marie Serneholt och Andreas Carlsson, en del av X Factors jury.

När Ison förstår att 21-årige Malcolm Brandin ska rappa över beatet till Jay-Z:s 99 problems lutar han sig fram över bordet och avger ett långdraget:

– Yeeeyah!

Det är en bild man sällan sett i svensk tv.

Trots att inhemsk hiphop i nära 20 år tagit stor plats på svenska topplistor har landets tv-kanaler ofta vägrat ta genren på allvar.

När Petter Alexis Askergren ställde upp i TV4:s Så mycket bättre var han rädd att han inte skulle bemötas med samma respekt som övriga artister. Petter krävde till och med att hans musik skulle tolkas utan bakåtvända kepsar, hängiga brallor och ”yo!” som inledningsfras.

I svenska talangjakter är bilden av hiphopen ännu mer enfaldig. I TV4:s tidigare flaggskepp Idol betonades att programmet inte var en ren sångtävling utan ämnade hitta framtidens ”artist”. Ironiskt kan tyckas, för under de åtta år som produktionen sändes gavs föga utrymme för annat än just sjungande artister. I alla fall om man bortser från de rappande lycksökare som förnedrades under sin audition och än i dag guppar runt i nätets aldrig sinande flod av pinsamma tv-ögonblick.

Att en rappare av Ison Glasgows rang nu tar plats i TV4:s största produktion hittills visar onekligen på en vändning. Och att Malcolm Brandin, som redan innan X Factor blivit känd som en av den svenska hiphopens nya lovande talanger, väljer att ställa upp, borgar också för att kanalen lyckats hitta värdiga deltagare.

Motivet till denna hiphopvurm kan man dock fundera över. Förutom att det internationella grundformatet X Factor tillåter alla sorts musikstilar, kan man ju hoppas att Petters, och senare Timbuktus, framgång i Så mycket bättre fick någon TV4-chef att inse att även en talangjakt borde gå hand i hand med sin samtid. Ett annat scenario är att Sony Music, skivbolaget bakom X Factor, förklarat det som alla svenska skivbolag börjat förstå genom branschens nya digitala verklighet:

Svensk hiphop har en väldigt stor publik.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.