Sverige vill mota bort ukrainska flyktingar

Regeringens förslag om id-kontroller är motsatsen till talet om solidaritet

Gränskontroll på gränsen mellan Sverige och Danmark 2016.

Mariupol brinner.

Kiev bombas.

Polen är ett flyktingläger.

Den folkliga solidariteten med de drabbade går som en löpeld över kontinenten.

Men på det svenska regeringskansliet filar man i stället på idéer om hur flyktingar ska hållas borta från Sverige.

Blott tre veckor in i kriget föreslås nu en ny lag som ska göra det möjligt för regeringen att på eget bevåg återinföra id-kontroller på bussar, tåg och båtar från utlandet, enligt samma modell som gällde 2016.

Den ukrainare som inte har fått med sig sitt pass, eller ens har ett giltigt, ska alltså hindras att ta sig till Sverige. Släpps de på en färja, väntar dryga böter för färjebolaget.


Ingen vet hur många de är. De allra flesta har förstås passet med sig. Men i en massflykt som denna kan det handla om åtskilliga hundratusentals personer.

”För Migrationsverket kan regeringens beslut om åtgärder med stöd av lagen, som i viss mån kan begränsa tillströmningen av skyddssökande, innebära en minskad arbetsbörda”, som det heter i regeringens konsekvensbeskrivning.

Motiveringen är att de ska råda ”ordning och reda” i flyktingmottagandet och man varnar för att skumma typer kan smyga sig in bland flyktingarna.

Problemet med den argumentationen är att Sverige ju redan har gränskontroller med syftet att kontrollera identitet och sålla ut säkerhetshot.

Skillnaden är att dessa sker på svensk mark, vilket ger flyktingarna möjlighet att söka asyl.

Precis som 2016 är det detta id-kontrollerna ska stoppa, genom att hindra flyktingar utan pass att gå på färjorna redan i länder som Polen och Tyskland.


Det är inte svårt att se effekten om fler länder skulle göra som Sverige, vilket ju inte alls är omöjligt när vi nu föregår med dåligt exempel. Med en sådan dominoeffekt blir de passlösa kvar i Ukrainas redan överbelastade direkta grannländer, som i allra värsta fall själva stänger gränserna. Den är motsatsen till talet om europeisk solidaritet.

Detta är precis vad EU-kommissionen förutsett och försökt avstyra. I sina operativa riktlinjer för hur staterna bör hantera situationen skriver man: ”I synnerhet när det gäller förbindelser till eller från medlemsstater där det fortfarande görs kontroller vid de inre gränserna bör medlemsstaterna överväga att garantera transportföretagen att de inte kommer att bötfällas för att de accepterar passagerare som har otillräckliga resehandlingar på grund av den pågående konflikten i Ukraina. Medlemsstaterna uppmuntras att vara flexibla när det gäller att underlätta sådana fall och att undanta transportföretag från sådana böter.”

Det där kan Bryssel köra upp därbak, är nu budskapet från Rosenbad.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.