Ett stilenligt slut för ”Della q”

Podden var som bäst elak och rolig – men värme och självkritik hade ingen plats

”Poetiskt, såklart, att tjejpodden Della q slutar med ett sånt hugg i ryggen.” Så skrev Anna Björklund i tre långa Instagram-inlägg i söndags efter att kollegan Moa Wallin deklarerat att hon vill hoppa av den gemensamma podden. Ilsket satte hon därmed punkt för det som var Sveriges mest omdebatterade podd när den lanserades 2018.

Typiskt, också, att en podd som provocerat så många under sin livstid fick ett så stormigt slut. På Twitter gick Della q om corona som dagens mest populära ämne och Flashback-tråden exploderade.

Tyckarnas uppdämda hat riktades främst mot Björklund, som i förbifarten ”råkat” avslöja Moa Wallins graviditet. ”Att vara gravid är inget brott”, försvarade hon sig, och det är förvisso sant, men att ta ifrån Wallin valet att berätta när hon själv vill är svårt att tolka som annat än ett passivt aggressivt tjuvnyp.

”Della q” var i sina bästa stunder sårigt, elakt och roligt. Värme eller självkritik låg däremot aldrig för dem. I ett avsnitt i höstas där Björklund och Wallin försökte ställa Bianca Meyer, poddens tredje medlem, mot väggen krackelerade den sköra dynamiken. 

Allt började med en annan omtalad poddfejd, nämligen bråket i Daddy issues om Julia Lyskovas psykiska mående. Kort sammanfattat hade medpoddaren Julia Frändfors tröttnat på att kollegan inte gjorde något åt sina problem.

Björklund hade mest sympati för Frändfors hårda linje och tog tillfället i akt att, med stöd av Wallin, konfrontera Meyer som inte gjort någon hemlighet av att hon mått dåligt. Men till skillnad från härdsmältan i Daddy issues, där Frändfors till slut bad om ursäkt, försökte en skör Meyer backa ut ur rummet. En gräns hade passerats, i en podd utan empatiska verktyg att laga sprickorna som uppstått.

Att ”Della q”, som kallats ”högstadiemobbare”, nu imploderar är naturligtvis ironiskt. De senaste dagarnas skadeglädje i sociala medier över den pågående dokusåpan, ett förmodat ”bevis” för att kvinnor inte kan hålla sams har kommit som ett bajsbrev på posten, och ska ses mot bakgrunden av andra nedlagda succépoddar som Alice & Bianca och Livet på läktaren (Sanna Guidetti/Maja Nilsson Lindelöf). Men det är en banal analys när det egentligen handlar om hur människor i längden ska hantera att det privata kapitaliseras.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln