Lärare utan trovärdighet

Schlingmann och Sahlin utbildar politiker och räknar pengar

DEBATT ”Politik handlar allt mer om att attrahera – The great global attraction game. Gör just din plats eller stad attraktiv! Bröd har allt fler. Då återstår skådespel.”

Så skriver Per Schlingmann och Kjell A Nordström i sin bok Urban Express (2014). Det är samme Schlingmann som en gång formade det moderata nyspråket där negativt laddade ord skulle ersättas med nya positivt klingande.

I en debattartikel går nu han tillsammans med ett antal tunga röster, så som före detta språkröret Maria Wetterstrand och Rättviseförmedlingens grundare Lina Thomsgård, ut som en av initiativtagarna till Höj rösten politikerskola, en väg in i politiken för röster som ska ha tappat tilltron till politiken.

Samme Schlingmann som i sin bok jämför politik med en bostadsrättsförening, som talar om en diffus vild kunskap som ska fördelas mellan medborgare och hur vänstern och högern spelat ut sin roll i de politiska systemen.

Ironin kan inte vara större.

En annan av initiativtagarna är Mona Sahlin, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism som ligger bakom Samtalskompassen. En plattform om politisk extremism som lyckats med bedriften att nämna gräsrotsrörelser som Allt åt alla i samma andetag som högerextrema Svenska motståndsrörelsen.

Hur de här två profilerna ska uppnå någon som helst trovärdighet bland unga samhällsengagerade människor som står utanför den partipolitiska skalan blir närmast ett mysterium.

I dag väljer allt fler att utöva sitt politiska samhällsengagemang i nya folkrörelser och nätverk, utanför traditionella institutioner, skriver artikelförfattarna. Menar de att rörelser som Pantrarna eller Megafonen, som redan fått ta ett enormt misstänkliggörande från etablissemanget, ska söka sig dit? Eller ska ungdomarna från den landsbygd vårt urbana samhälle redan vänt ryggen ty sig till städernas store förespråkare Per Schlingmann? Vilka bortom Stockholms närförorter är det Höj rösten politikerskola vill nå?

Det är kanske inte märkligt att just Schlingmann sätter sitt namn på den här listan några dagar före Almedalsveckan. I sig är veckan på Gotland ett monument över hur det politiska etablissemanget allt mer lämnar folkrörelserna för ­pr-byråernas flärd.

Sedan Schlingmann slutade som pr-strateg för Moderaterna har han hunnit med att skriva två böcker, ja eller böcker och böcker. Snarare cv:n för föreläsningar om ämnen han luddigt behärskar. Båda understryker en resa från partipolitiken mot ett nytt politiskt system. Vad det systemet är, svarar inte den före detta partisekreteraren på i sina böcker.

Vi kan alla vara säkra på att det blir härligt. Särskilt för Schlingmann och kommunikationssektorn. Redan nu kan han börja räkna hem sina 40 000 + moms & sociala i föreläsararvoden för det här utspelet. Och nu ska han alltså vara med och utbilda en ny ung politisk generation?

I damernas fotbolls-EM 2013 stod en neutral vitklädd supporterklack sponsrad av Hyundai på läktaren under matchen mellan Sverige och Danmark. De hejade på alla lag.

Jag gissar att de gått i Höj rösten fotbollssupporterskola.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.