Förspel till folkmord

Athena Farrokhzad läser om den unge Pol Pots jakt på makt och kärlek

Det jag tyckte så mycket om med Peter Fröberg Idlings första bok Pol Pots leende var berättarens sätt att ta sig an sitt historiska material. Utan att bry sig om att klargöra gränsen mellan verklighet och dikt grävde jaget ner sig i vänsterrörelsens förflutna och skrev fram en version av världen som kändes lika delar angelägen och alarmerande. Det var en bok som lärde mig mycket. Om Kambodjas moderna historia, men också om den exakta avvägningen mellan att utsäga och förtiga, den berättartekniska precision som sätter fiktionen i rörelse.

Symptomatiskt nog saknar Fröberg Idlings nya bok en jagperson. De pronomina som förekommer i Sång till den storm som ska komma är i stället ett du, ett han och ett hon, det är kring dessa karaktärer historien vecklar ut sig. Det är ett triangeldrama som är förlagt till sensommaren 1955, veckorna innan Kambodjas ödesdigra parlamentsval.

Första delen är berättad utifrån den unge kommunisten Saloth Sars perspektiv, han som återvänt till Phnom Penh efter studier i Paris. Andra delen ger plats åt hans ideologiska meningsmotståndare Sam Sary och del tre kretsar kring skönhetsdrottningen Somaly, som de båda männen är förälskade i.

När berättelsen är som starkast fångar den ett intrikat politiskt och romantiskt maktspel, och blottlägger de dubiösa personliga motiv som alltid samexisterar med den ideologiska övertygelsen. Mellan raderna finns också en intressant skildring av det dubbla förhållandet till väst som råder bland Kambodjas nationalistiska societet, oavsett om den är socialistisk eller konservativ.

Men det är något med berättandet som hela tiden motarbetar den fiktion som åberopas: vitt skilda stilgrepp samexisterar, tempus och modus kastas hela tiden om, prosan övergår i dialog, i tidningsurklipp eller kursiver, på ett sätt som gör att ingenting känns riktigt genomfört.

Sång till den storm som ska komma är en bok vars historiska och existentiella angelägenhet framför allt märks i dess vackra titel. Där finns den musikalitet och vind som krävs för att texten ska bära, där finns dess hemlighet: Saloth Sar ska en dag få namnet Pol Pot och de skeenden Fröberg Idling skildrar är i själva verket prologen till ett folkmord. Jag hade önskat mig mer av titelns laddning i själva berättelsen. Jag hade behövt få veta mer om varför den här romantiska versionen av världen är viktig.

PROSA

Sång till den storm som ska komma

Peter Fröberg Idling

Natur och Kultur

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.