Blondinbella showar på

Åsa Linderborg om Isabella Löwengrip – ett barn av sin tid

Isabella Löwengrip på galan där hon utsågs till näringslivets mäktigaste kvinna av Veckans affärer i mars.


Det är svårt att inte engagera sig i Isabella Löwengrip, född 1990, eftersom hennes liv har utspelat sig inför öppen ridå sedan hon började blogga som fjortonåring.

I mars i år utsåg Veckans Affärer henne till näringslivets mäktigaste kvinna. Till varumärket hör att hon har en adhd som ger henne entreprenöriell "superkraft". För lite sedan meddelade hon att hon även har autism, vilket får ursäkta att hon har rätt att vara lite bossibossig – hon orkar helt enkelt inte lyssna på folk.

Självklart tillhör hon Annie Lööfs entourage.


Men det som fascinerar med Blondinbella är att hon har gjort allt det där som annars alltid betraktas som trashigt:

Hon hoppade av plugget, fick barn tidigt, har viktpendlat, har vikt ut sig, har varit med i Let's dance och har brutit med sin pappa. Hon visar glatt upp sig i spraytan och vita klänningar.
Och nu visar det sig att hon dessutom har blivit blåst av en gangster.

Löwengrip är en vandrande dissonans och det är detta som ger henne en oöverblickbart stor supporterskara. Hennes blogg är Nordens största och hon säger sig själv ha 1,5 miljoner följare.

Beundran är klassöverskridande, förmodligen för att det bakom den lyxiga ytan ständigt sipprar ut delar av en människa.


Men framför allt är Blondinbella ett barn av sin tid. Hon är Spice girls-generationens främsta representant. Nittiotalisterna som antingen blev helt utskrattade som Lilla tuttan Bimbo eller ansågs som tappade – det är nu som "fjortisarna" blir ett begrepp. De visade sig vara motsatsen; de är smarta, målmedvetna och tar för sig.

Och för dem som inte lyckats i plugget är hon med sitt driv och sin starka agens en förebild som väcker hopp om en andra chans.


I söndags meddelade Löwengrip att hennes "team" hade brutit med gangstersnubben. Likt en drottning har hon ett helt hov som städar upp. Under Black friday varvade hon kunderbjudanden med statusuppdateringar om hur hotad hon var, vilket gör allt extra samtida och bisarrt. The show must go on, business wise.

Fotnot: Denna artikel har kritiserats av Mediernas etiska nämnd i februari 2020.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.