Drygt två av tre familjer har ändrat sina matvanor

Publicerad 2023-05-19

Mindre pengar i plånboken har fått flera barnfamiljer att ändra sina matvanor. Vissa föräldrar har inte råd att ge sitt barn näringsrik mat.

Det visar en undersökning av Aftonbladet/Demoskop.

”Jag som mamma är tvungen att hoppa över måltider så vissa dagar äter jag ingenting för att resten av familjen om fyra personer ska få äta sig mätta”, säger en av föräldrarna.

Under det senaste året har priserna skenat och i många hushåll har ekonomin varit pressad.

Enligt en undersökning bland barnfamiljer, som Demoskop gjort på uppdrag av Aftonbladet, så uppger nästan 6 av 10 att de är oroliga för sin privatekonomi. Det är anmärkningsvärt, om än förståeligt, enligt Pelle Ahlin,  seniorkonsult på Demoskop.

– Vi ser även att 7 av 10 har blivit mer oroliga för sin privatekonomi under de senaste 12 månaderna, vilket till stor del har att göra med prisökningar generellt och räntehöjningar specifikt. Med tanke på att många räntehöjningar inte har fått full effekt än så finns det anledningar att tro att de som äger sitt hem i högre grad kommer att bli pressade ekonomiskt framöver.

64 procent, nästan 2 av 3, uppger att de har ändrat sina matvanor för att ha råd att köpa mat. Och av dem som är mycket oroliga över sin privatekonomi så har 9 av 10 ändrat sina matvanor. Tomater, alkohol och gurkor är livsmedel som vissa har slutat köpa helt.

Flera uppger att de ändrat sina matvanor för att ha råd.

”Köper inte allt jag vill längre”

Så här vittnar några av föräldrarna som medverkat i undersökningen:

”Kan inte längre köpa färska grönsaker för att prioritera att hela familjen blir mätt. Jag som mamma är tvungen att hoppa över måltider så vissa dagar äter jag ingenting för att resten av familjen om 4 personer ska få äta sig mätta.”

”Förut tittade vi aldrig på priser men nu är det värt att göra det och välja de alternativ som är billigare. Vi har ändrat kosten på det sätt att vi äter det som vi hittar till bra pris snarare än att vi äter utifrån vad vi vill och köper det”

 ”Köper inte allt jag vill ha längre. Mindre av det som är onödigt, till exempel dricka, godis och så vidare. Inget ekologiskt, oftast röda priser. Mindre frukt och grönsaker. Mindre färskt. Köper till exempel ballerinakex i stället för butiksbakat fika. Fryst. Mindre utemat.”

 ”Letar rea och kort datum. Avstår om något är för dyrt. Småhandlar mer just för att leta rea och kort datum.”

”Handlar på annan affär längre bort från närområdet eftersom det är billigare där (Willys i stället för Ica)  Bytt märken, till exempel från Bregott till Valio smör, annat märke på mjölk än Arlas och så vidare. Till och med handlat på Lidl som aldrig hänt tidigare”

Så har barnen påverkats

Barnen påverkas även av det ekonomiska läget, men inte så mycket. Främst är det barnen till de som uppgett att de är mycket oroliga över sin privatekonomi som har påverkats. 42 procent uppger att barnen får färre eller inga leksaker, 40 procent uppger att de får färre eller inga kläder och 38 procent har dragit ned på aktiviteter.

– Mest intressant dock är nog att 37 procent av de mycket oroliga uppger att deras barn får äta sämre och mindre näringsrik mat, säger Pelle Ahlin.

ANNONS

Populära produkter för den lilla:

I samarbete med

Prisjakt.nu