Återkallad ersättning såldes – tvillingar blev sjuka

Uppdaterad 2022-01-24 | Publicerad 2022-01-22

Tvillingarna blev sjuka av den återkallade ersättningen och fick åka till akuten.

Trots att Semper återkallat modersmjölkersättning såldes den fyra dagar senare på ett Lidl i Gävle.

Ovetande köpte Lisa och Emil ersättningen till sina tre månader gamla tvillingar som blev sjuka och fick åka till akuten.

– De blev dåliga i magen, bajsade grått och kaskadspydde, säger Lisa.

De snart tre månader gamla tvillingarna har sedan födseln problemfritt ätit Sempers modersmjölkersättning. Förra helgen var det dags för mamma Lisa och pappa Emil att fylla på skafferiet igen.

– Emil gick till vår närbutik men de fanns inte på hyllan och butikspersonalen berättade att den återkallats, berättar Lisa, 23.

Familjen tänkte inte mer på det och några dagar senare var de inne i Gävle centrum för att handla lite på Lidl. Där var hyllan full av just den Semper-produkt de brukar köpa.

– Men dagen efter börjar vi märka att våra tvillingar inte mådde bra. De var dåliga i magen, bajsade grått och kaskadspydde, säger hon.

Lisa blev orolig och ringde BVC som tyckte att de skulle uppsöka vård om det blev sämre inom några dagar.

– Vi forsatte att ge den vanliga ersättningen från Semper men symtomen gav inte med sig och tvillingarna ville till sist inte äta.

Lisa och Emil tänkte att det var något som inte stämde och kom då ihåg att Semper återkallat en ersättning.

På Sempers hemsida skriver man artikelnumret omedelbart skulle spärras i butikerna och plockas bort.

Råkat köpa den återkallade ersättningen

Lisa googlade och fick upp ett pressmeddelande att Semper återkallar modersmjölkersättning där produktpåsarna kan innehålla en annan produkt, en mjölkdryck med jordgubbssmak anpassad för barn från två år.

Förpackningar med bäst före datum 2023-04-19 och artikelnummer 3301 ska tas bort från alla butikshyllor omedelbart, lyder pressmeddelandet.

– Jag kollar vad vi har för batchnummer och inser att vi köpt just de produkterna som återkallats. Men vi köpte de fyra dagar efter att de ska ha tagits bort från hyllorna.

”Lidl hade inte plockat bort produkterna”

Lisa och Emil kontaktade Lidl men blev besvikna över deras reaktion.

– De skyller på Semper eftersom det inte är deras produkt. Det gör mig arg och ledsen att de inte tog oss på allvar. Hur kan de ha gått fyra dagar utan att de plockat bort produkterna?

Lisa och Emil kontaktade även Semper som bad om ursäkt och erbjöd att skicka kuponger.

– Vad ska vi med kuponger till? Det känns som ett dåligt plåster på såret. Vi kommer aldrig köpa Semper igen. De har sagt att de inte var farligt, men mina barn har varit sjuka en hel vecka och är fortfarande inte återställda.

Fick åka in till akuten

Dagen efter de förstått att de gett återkallad ersättning till sina tvillingar åkte de in till akuten.

– Läkaren menar att det förmodligen är Sempers produkt som orsakat tvillingarnas reaktion. Men att det är ovanligt att besvären inte försvunnit trots att vi bytt ersättning. Förmodligen är tarmarna fortfarande irriterade.

Lisa säger att Lidls kundtjänst ringt upp dem på fredagen och sagt att de nu säkerställt att alla produkter som återkallats är bortplockade på hyllorna.

– Men nu är det en vecka sedan de återkallat. Fler kan ju ha råkat köpa dem. Det är uselt skött.

Aftonbladet har sökt Lidl och Sempers.

Emil och Lisa säger att de inte vill köpa produkter från Semper igen. ”De har sagt att de inte var farligt, men mina barn har varit sjuka en hel vecka och är fortfarande inte återställda.”

Följ ämnen i artikeln