Tre öppnar en obehaglig dörr

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2015-09-01

Emanuel Karlsten: Företagets kampanj ruckar nätneutraliteten

Emanuel Karlsten.

DEBATT. I en ny kampanj bjuder operatören Tre på gratis musik. Det är bland det farligaste en svensk internetoperatör någonsin gjort. För allt gratis är inte gott.

Tre bjuder på surfen för kunders musik-streaming genom vissa tjänster. Det som låter fantastiskt ruckar på ett fundament på internet: nätneutraliteten.

En operatör ska inte behandla någon del av internet annorlunda. Deras uppdrag är att ge tillgång till internet där kunden kan göra vad den vill, hur den vill, på lika villkor. Så när Tre ger gräddfill till musiktjänsterna Spotify, Deezer och Tidal stänger de samtidigt ute konkurrerande giganter som Apple Music och Google play music.

Men framförallt gör de det svårare för en privatperson som vill streama sin egen musik, eller för helt nya tjänster som vill ta marknadsandelar. För de senare blir det närmast omöjligt. Inte för att de är sämre, utan för att en operatör har gett gräddfil till enskilda aktörer.

Det är en läskig dörr som Tre nu öppnar. Där de börjar villkora användningen av nätet genom att ge vissa aktörer fördelar. Vad innebär det? Vad öppnar det för? Att de med mycket pengar kan kontakta Tre för att avtala om att deras tjänster ska få större fördel än andras?

Tre ska inte ha någon sådan makt. Får inte ha sådan makt.

De är bara leverantörer av ett internet och som sådana måste de hålla sig neutrala.

Emanuel Karlsten

Journalist

Följ ämnen i artikeln