Reklamen påverkar oss – det borde Timbro veta

Slutreplik från fem miljöorganisationer om att förbjuda fossil reklam

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2021-10-19 | Publicerad 2021-10-18

Timbro borde ha högre tankar om reklamen, de som gör den och de som investerar i den. Reklam förändrar våra beteenden. Vi behöver ett snabbt skifte från det som leder till ökade utsläpp. Förbud mot fossil reklam är en bra del av lösningen. Slutreplik från fem miljöorganisationer.

SLUTREPLIK. Politikerna ska inte begränsa reklamen för fossila produkter, menar Ellen Gustafsson på Timbro. Vare sig för oljebolag, suvar eller flygresor.

Detta trots att förbränningen av fossila bränslen dödar fler än rökning och orsakar klimatkrisen. Enligt Timbro skulle ett förbud mot fossil reklam försena utfasningen av det fossila.

Det är precis tvärtom.

Reklamen behöver begränsas för de produkter som tiden sprungit förbi: fossila produkter som ofta säljs med ”gröna” argument, precis som tobaksbolagen sålde cigaretter som mindre skadliga på grund av lägre tjärhalter tills politikerna satte ner foten för att skydda medborgarna.

På samma sätt bromsar reklam för fossila företag klimatomställningen, vilket drabbar de företag som är helt centrala för att leverera verklig förändring.

Även Johan Rockström och andra forskare lyfter ett reklamförbud som ett verktyg för att eliminera fossila bränslen.

”Folk slutar inte konsumera alkohol eller tobak för att de inte ser reklam för det på stan” påstår Gustafsson sedan.

Men åtgärder mot tobak har varit verkningsfulla.

En metastudie från det amerikanska hälsoministeriet fann exempelvis att ”studier utförda av utredare från olika discipliner och baserade på data från många länder visar ett orsakssamband mellan tobaksreklam och ökad tobaksanvändning”.

Med andra ord: tobaksreklam leder till ökad rökning. 

Det var också skälet till att EU införde ett förbud mot tobaksreklam 2005 och att WHO har drivit på för ett globalt förbud. 

Hela idén med reklam är att påverka oss. Tror Timbro att de 80 miljarder som investeras årligen i reklam av svenska annonsörer inte spelar någon roll?

Timbro borde ha högre tankar om reklamen, de som gör den och de som investerar i den. 

Sanningen är att reklam förändrar våra beteenden, önskningar och livsval. Det är en realitet som är både en möjlighet och en fara för planeten.

Vi behöver ett snabbt skifte från det som leder till ökade utsläpp. Förbud mot fossil reklam är en bra del av lösningen.


Andrew Simms, co-director New Weather Institute Storbritannien
Anna Jonsson, medgrundare New Weather Institute Sverige
Erika Bjureby Saldes, kampanjchef, Transport & Environment
Femke Sleegers, grundare av Reclame fossielvrij Nederländerna
Gustaf Lind, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF
Isadora Wronski, Sverigechef Greenpeace


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen