Bygg ut skolsamarbetet mellan Malmö och Lund

Liberalerna: Obegripligt att andra partier vill tvärtom

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2021-06-10 | Publicerad 2021-06-02

Det är obegripligt att flera partier i Lund vill avveckla samarbetet mellan skolan i Malmö och Lund. Vi liberaler är övertygande om att nyckeln till framgång för båda våra kommuner ligger i en skol- och utbildningspolitik utformad för att med öppenhet mot omvärlden möta dagens samhälle, inte gårdagens, skriver Fredrik Sjögren och Adrian Kasperczyk.

DEBATT MALMÖ. Malmö och Lund har mycket gemensamt. Närheten till kontinenten och Skandinaviens största flygplats, Kastrup, skapar i sig en stor utvecklingspotential för hela västra Skåne.

Genom Lunds och Malmö universitet finns god tillgång till högre utbildning och forskning. I båda kommunerna sker kontinuerligt nya jobbskapande företagsetableringar, vilket lett till ett väl utvecklat näringsliv.

Ett dynamiskt, men just nu coronatyngt, förenings- och kulturliv bidrar till såväl ökad kunskap, glädje och hälsa för Malmö- och Lundaborna.

Samtidigt finns i båda kommunerna stora framtidsutmaningar. I Malmö är arbetslösheten, inte minst bland unga, fortsatt hög, vilket leder till utanförskap och bidrar till segregation. De jobb som skapas matchar inte de förkunskaper många av Malmös arbetssökande har.

Trots den relativt sett höga utbildningsnivån bland Lunds kommuninvånare är det många ungdomar som befinner sig i det kommunala aktivitetsansvaret (KAA).

Allt för många klarar varken grundskolan eller gymnasieskolan och riskerar därmed att hamna i utanförskap i tidig ålder.

En lyckad skolgång är den allra bästa skyddsåtgärden mot utanförskap och dörröppnaren för unga att uppnå sina mål. Utbildning och bildning rustar såväl individen som samhället för en föränderlig framtid.

I detta spelar gymnasieskolan en nyckelroll. Här möts elever med vitt skilda bakgrunder, erfarenheter och förutsättningar för att antingen förbereda sig för vidare studier på högskolenivå eller direkt för yrkeslivet. En del har fullständiga betyg med sig från grundskolan, andra inte.

Dagens arbetsmarknad kräver med få undantag en gymnasieutbildning. Att gymnasieskolan har ett tydligt kunskapsfokus är därför helt avgörande för att eleverna, och i längden samhället, ska lyckas. I Liberalernas skola lämnas ingen efter, men ingen hålls heller tillbaka.

Som Skånes två största gymnasieanordnare har vi mycket att vinna på att arbeta tillsammans och lära oss av varandra.

I både Malmö och Lund pågår ett stort utvecklingsarbete för att möta de olika behov som finns inom gymnasieskolan. I Malmö har exempelvis en ny resursfördelningsmodell införts som skapar bättre förutsättningar för skolorna att möta elever med mindre förkunskaper samtidigt som ersättningen till skolorna bättre anpassats till behoven.

Lovskolan utökas, de individuella studieplanerna utvecklas och fokus läggs på att utveckla lärarnas kunskaper om att arbeta i nätbaserade undervisningsmiljöer. I Lund utvecklas verktyget ”Röda tråden” för att kunna följa elevernas studiegång över olika stadier och skolformer, så elever alltid ges goda förutsättningar för att stå väl rustade för arbetslivet, studentlivet och vuxenlivet.

Samtidigt satsar Lund även på att behålla och fortbilda lärare med hög kompetens genom att möjliggöra för disputerade gymnasielärare att forska på deltid.

Den psykiska ohälsan, som redan innan pandemin ökade, har förvärrats. Många vittnar om ett ökat stillasittande, sämre matvanor, minskad fysisk aktivitet och ökad stress. I både Malmö och Lund har elevhälsan därför stärkts med ytterligare resurser och personal för att kunna möta de många elever med behov av stöd. Detta är en satsning vi fortsätter med

Arbetet för studiero och trygghet är en liberal prioritering genom insatser för att stärka och förtydliga lärarnas befogenheter att ingripa mot stök och hotfulla elever. På Liberalernas initiativ tas det bland annat fram en nationell plan för trygghet och studiero i klassrummet.

I båda kommunerna sker samtidigt en stor utbyggnad för att med god kvalitet möta den stora uppgång av elever som väntas under kommande år. Avgörande för att lyckas är den samverkan som finns mellan våra och andra skånska kommuner där eleverna, oavsett vilken sida kommungränsen de bor, har rätt att välja den gymnasieutbildning de anser bäst för dem.

Det är ett samarbete som ökar utbudet, skapar fler möjligheter till specialisering, leder till bättre matchning och i längden till högre kvalitet.

Det är för oss obegripligt att flera partier i Lund vill avveckla ett sådant samarbete. Vi liberaler är övertygande om att nyckeln till framgång för båda våra kommuner ligger i en skol- och utbildningspolitik utformad för att med öppenhet mot omvärlden möta dagens samhälle, inte gårdagens.

Samarbetet kring gymnasierna bör i stället utvecklas så att det gemensamma utbudet på ett bättre sätt motsvarar både önskemålen hos eleverna, men även arbetsmarknadens behov. På så sätt minskar vi utanförskapet, ökar självförsörjningsgraden hos våra unga och bidrar till ökad tillväxt och möjligheter till välfärdssatsningar.

Gymnasieskolans betydelse för unga på väg mot vuxenlivet går inte att överskatta. Det är därför Liberalerna i Malmö och Lund vill växla upp insatserna för att erbjuda eleverna en skola som rustar dem för framtidens utmaningar.


Fredrik Sjögren, vice ordförande Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i Malmö (L)
Adrian Kasperczyk, ersättare Utbildningsnämnden i Lund (L)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.