Fortsatt ökat flygande är kollektivt självmord

Replik: 1% står för hälften av alla flygutsläpp

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-07-28

Ken Wallstedt och Didrik von Seth skriver i sin replik att ”Utsläppen inom Sveriges gränser har de senaste decennierna minskat radikalt trots en stor ökning i befolkningsmängden”. Men läser man lite noggrannare i den vetenskapliga källa (SCB) som de faktiskt länkar till där framgår det tydligt att utvecklingen är långt från positiv. De svenska klimatmålen räknar nämligen bara utsläppen från flygande inom Sverige som Sveriges utsläpp. Utsläppen från internationella fartyg och flygplan till och från Sverige följs dock upp separat. Och om dessa står det såhär: ”Utsläpp från internationella fartyg och flygplan som har tankat i Sverige följs dock upp separat. Dessa utsläpp har ökat mycket, med 149 procent sedan 1990.”, skriver debattören.

SLUTREPLIK. Svar till debattartikeln ”Flygnyttan så stor – okej om motsvarar 3,5% av utsläppen” som publicerades den 20 juli.

Så replikerar flygindustrins varma förespråkare, Ken Wallstedt och Didrik von Seth, på min debattartikel.

I ett snävt branschpositivt fokus hyllar de flyget som en välgörare. Men vi lever nu i en tid då vi alla måste våga stiga ur våra yrkesuppdrag och in i vårt mänskliga ansvar.

Egentligen skulle det inte behöva upprepas. Koncentrationen av växthusgaser i atmosfären är nu 420 ppm koldioxidekvivalenter. Den säkra gränsen ligger på 350 ppm – vilket är en gräns vi passerade 1988.

FN:s klimatpanel IPCC skrev redan 2018 att det krävdes en ”aldrig tidigare skådad omställning av samhällets alla aspekter” för att kunna hålla sig under 1,5 gradersmålet.

Måndagen den 18 juli, kanske ungefär samtidigt som Ken Wallstedt och Didrik von Seth satt och skrev sitt svar på min debattartikel, höll FN:s generalsekreterare ett tal i Berlin där han beskrev mänsklighetens situation som ett val. Antingen agerar vi kollektivt eller så resulterar vår brist på agerande i ett kollektivt självmord.

Det är alltså inte tid att släta över, förminska eller peka på andra.

Tyvärr är det ändå just det som Wallstedt och von Seth ägnar sig åt.

Samtidigt som flygets ”gröna omställning” sågas av experter publicerar artikelförfattarna siffror utan källhänvisning och slår sig för bröstet och låtsas som om flyget i det närmaste är en klimatpositiv verksamhet.

De tre och en halv procenten av de globala utsläppen som beskrivs komma från flygande är ju oerhört mycket!

Speciellt om man har i åtanke att hälften av utsläppen från flyg genereras av en procent av världens befolkning.

Ken Wallstedt och Didrik von Seth skriver i sin replik att ”Utsläppen inom Sveriges gränser har de senaste decennierna minskat radikalt trots en stor ökning i befolkningsmängden.”

Men läser man lite noggrannare i den vetenskapliga källa (SCB) som de faktiskt länkar till där framgår det tydligt att utvecklingen är långt från positiv. De svenska klimatmålen räknar nämligen bara utsläppen från flygande inom Sverige som Sveriges utsläpp. Utsläppen från internationella fartyg och flygplan till och från Sverige följs dock upp separat. Och om dessa står det såhär:

”Utsläpp från internationella fartyg och flygplan som har tankat i Sverige följs dock upp separat. Dessa utsläpp har ökat mycket, med 149 procent sedan 1990.”

Artikelförfattarna hävdar också att flyget bidrar till bistånd och fred genom att hänvisa till en allmänt hållen reklamsida där FN firar Världsturismdagen 2011(!)

Det är lite som om Ken Wallstedt och Didrik von Seth skriver sin artikel från höften och med skygglapparna inställda på tunnelseende. Och det måste de väl göra, för utanför branschfokusets begränsade synfält brinner världen.

Klimatalliansen har inte ställt upp i riksdagsvalet för att berätta hur Sverige ska växa, hur vi ska kunna resa mer, längre och oftare. Precis tvärtom.

Vi ställer upp i val för att berätta att antingen ställer vi om NU eller försent.

Att samhället står inför en omdaning av aldrig tidigare skådat slag för att möjliggöra liv för kommande generationer.

Men vi ställer också upp för att ingen kan klara omställningen själv. Den enda lösningen är att vi gör det TILLSAMMANS, både över ideologiska gränser och verksamheter.

Flygbranschen är en oerhört viktig del i den omställningen och behöver, precis som många i samhället i övrigt, inse att de kommit till en punkt där de måste förmå sig avstå.

Att fortsatt driva flygets expansion är att bidra till det kollektiva självmordet. Vi flyger rakt in i bergväggen.


William Grönlund, talesperson för Klimatalliansen


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.